English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

درسی که کردها بنا ندارند یاد بگیرند- تایماز اورمولو

کردها ملتی که در بازیها و مناقشات سیاسی خاورمیانه قدمت چندانی ندارند ، اکنون به یکی از مطرح ترین نقش آفرینان در صحنه سیاسی و نظامی خاورمیانه بدل شده اند. سابقه حضور کردها و ایفای نقش در معادلات سیاسی این منطقه به دوران سلطان سلیم عثمانی و شاه اسماعیل صفوی برمیگردد. قتل عام بیش از بیست هزار نفر مسلمان ترک - سنی توسط شاه اسماعیل در تبریز و تبعید و فرار هزاران نفر دیگر به عثمانی و مناطق مرزی صفویه با عثمانی به قتل عام شصت هزار نفر ترک - قیزیلباش (علوی ) در دیاربکر - وان و ارزروم منجر شد. قتل عام ها و جنگ های فرسایشی جندین صد ساله ای که منجر به خالی از سکنه شدن قسمت های جنوب شرقی ترکیه و آزربایجان غربی در ایران کنونی شد. شاه سلیمان قانونی اولین بار عشایر کرد طایفه های بلباس را از سوریه یعنی مسقط الراس اصلی کردهابه دیاربکر کوچاند. دیاربکری که پایتخت دولت ترکی - آزربایجانی قره قویونلو بود. اکنون دیاربکری شهری عمدتا کرد نشین به حساب می امد. عشایر جلایر به ارزروم و آغری کوچانده شدند. ایل هرکی و ایل شکاک نیز به وان و مناطق هم جوار خوی ، سلماس و اورمیه در مناطقی که اکنون استان های وان و حکاری قرار دارند فرستاده شدند. بلباس ها به تدریج وارد مناطق سویوق بولاق (مهاباد فعلی ) شدند. در بیش از دویست و پنجاه سال گذشته کردها بارها در مناطقی که نام برده شد به نیابت از عثمانی حملات ایذایی و گاهاً اساسی به آزربایجان داشته اند. تلاش های اسماعیل یک دست یا طلا دست در زمان صفویه تا شیخ شمزین در دوران ناصرالدین شاه و سیمیتکو در جنگ جهانی اول از این دست می باشد . (گرچه سیمیتقو به زودی نوکر انگلیس ها شد . )

تحرکات احزاب مسلح کردی بعد از انقلاب و نیز ترور مستمری که بدست پژاک و پ ک ک در حال استمرار است هم در این چهارچوب قابل توضیح است.

ابتدا کردها آلت دست عثمانی بودند در جنگ اول جهانی به صف انگلیس ها پیوستند و اکنون ارتباطات بسیار پیچیده ای با اسرائیل و سایر کشورهای غربی دارند.

کردها بیش از صد سال است که تلاش میکنند کشوری مستقل بوجود آورند ، کشوری که قسمت عمده آن را با اشغالگری قابل حصول است . آنان به مناطق ترکی آزربایجانی در ایران ( آزربایجان غربی ) ، ترکیه (ارزروم - قارص - وان - دیاربکیر) ، سوریه (باییر بوجاق ) و عراق (کرکوک و تورکمان ائلی ) چشم دوخته اند. آنها سالها است در تلاش توهمی به نام کردستان بزرگ هستند. تللاش های خونینی که همیشه با شکست مواجه شده است . تلاش هایی برای ایجاد کردستان و تجزیه ترکیه و آزربایجان تئوریزه شده و به ریخته شدن خون صدها هزار ترک و کرد انجامیده است . تلاش هایی که در طول بیش از دویست و پنجاه سال گذشته جز خونریزی و خسران چیزی به بار نیاورده است . تلاش هایی که با تهبیب و تشویق بیگانگان شروع شده ، به جنگ انجامیده و نهایتا با کشتار و شکست سنگین برای کردها به پایان رسیده است . اکنون سالها است که انواع قاچاق در منطقه در خدمت اقتصاد جنگی اشغالگرانه برای تاسیس کردستان بزرگ در چهار کشور ایران ، ترکیه ، عراق و سوریه قرار دارد. میلیو نها دلار از طرف بنگاههای سخن پراکنی از قبیل بی بی سی برای تبلیغ کردها خرج می شود . از آلمان و فرانسه گرفته تا روسیه و آمریکا همه به تجهیز آنان می پردازند. در چهل سال گذشته احزاب مسلح کرد در ایران آلت دست صدام بودند و توسط او تجهیز میشدند. در عراق توسط ایران و ترکیه تجهیز می شدند و در ترکیه توسط ایران ، روسیه و اسرائیل!

آرزوی کردستان بزرگ چنان در رگ و خون و پوست رهبران کرد ریشه دوانده است که مایل نیستند از جوی خون به راه افتاده در منطقه چشم پوشی کنند. اخیرا تحت تاثیر موفقیت های پ ک ک در سوریه و تماس های مستقیم دولت های غربی با پ ک ک ، آنان و پشتیبانان آریاییشان در ایران بازهم اسیر توهمات و آرزوهای خود شدند و تحت تاثیر اعتماد به نفسی کذایی با این خیال که کانتونهای خودمختار کردی را در ترکیه برپا کنند موجی از ترور و وحشت را در ترکیه شروع کردند. بازی و قماری خطرناک که به امحاء هزاران تروریست و دهها میلیون دلار سلاح و مهمات ایشان منجر شد. بار دیگر کردها اسیر توهمات شیخ سعید ، شمزینان ، سمیتقو و قاسملو شدند با هیمنه ای ساختگی و پوشالی با انبوهی از جنگجویان یغما گر آمدند و با مقاومت ترک ها نابود شدند و فرار کردند . درسی که تاریخ هر پنجاه سال اقلا یک بار به آنان می دهد اما دریغ از چشم و گوش و بصیرت برای یادگیری . این درحالی است که حداقل اینان یک بار شهد و حلاوت همکاری با ترک ها را در دوران حکومت ملی آزربایجان و جمهوری مهاباد چشیده اند اما لجوجانه در پی تکرار تاریخ هستند. تاریخ به آنها چندین بار گوشزد کرده است که بیایید و آلت دست بیگانگان نشوید ، بیایید و صلح جویانه حقوق خود را دنبال کنید . تاریخ این شانس را داد که هشتاد وکیل در مجلس ترکیه داشته باشند ولی آنها لجوجانه تعدادشان را به پنجاه و نه عدد کاهش دادند.

متاسفانه کردها در آزربایجان جنگی اشغال گرانه را شروع کرده اند و با تاریخ سازیهای ابلهانه و اقدامات تحریک آمیز سعی در کردستانی جلوه دادن استان آزربایجان غربی دارند. جنگی شنیع که با همکاری مدیای فارس زبان پیش برده می شود . این بار نیز متاسفانه ندای تاریخ در گوش کر ایشان بازتاب نمی یابد ، تا فاجعه ای دیگر و درسی دندان شکن احزاب کرد و تاریک اندیشان به اصطلاح روشنفکر در دم دشمنی میدمند ... افسوس و صد افسوس که درسهای تاریخ برای ایشان قابل یادگیری نیست .

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter