English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

حواشی سمینار اورموگولو در پارلمان اروپا: درگیری لفظی با نمایندگان حزب دموکرات کردستان و سلطنت طلبان+ ویدیو

آذوح: دوشنبه ی هفته ی گذشته برای اولین بار سمیناری در خصوص اورموگولو در پارلمان اروپا تشکیل گردید.

در این سمینار اعضای بلندمرتبه ی پارلمان با همراهی سازمان یو ان پی او، نمایندگان کمیسیون اروپا، متخصصین محیط زیست، مدیران بخش محیط زیست پارلمان اروپا و نمایندگان رسانه ها فاجعه ی دریاچه ی اورمیه را مورد بررسی قرار داده و نقش رژیم ایران در این امر را به بحث گذاشتند.

به گزارش آذوح پروفسور کلاوس بوچنر "عضو کمیته ی ویژه ی روابط با ایران و همچنین عضو کمیسیونهای حقوق بشر، سیاست خارجی، امنیت در پارلمان اروپا"، خانم ایوا پتکوویچ "مدیر برنامه های سازمان یو ان پی او"، آقای استفان بلوک منس "رئیس مرکز مطالعات سیاست خارجی پارلمان اروپا"، خانم استر پوزوورا "مدیر مسائل محیط زیستی خاورمیانه در کمیسیون اروپا"، دکتر استفان میچکه "متخصص محیط زیست از دانشگاه ایسلند" و خانم آیدا کریملی "سخنگوی اتحاد آذربایجان جنوبی" و آقای امیر مردانی "سخنگوی تشکل آذوح" سخنرانان این سمینار بوده و دیدگاههای خود را بیان نمودند.

در بخش پایانی این سمینار سوالها از سوی حاضرین در سالن طرح گردیده و اعضای پانل به پاسخگویی پرداختند.

از نکات جالب این سمینار می توان به حضور 5 نفر از اعضای حزب دموکرات کردستان ایران، نمایندگان کیهان لندن و سازمانهای حقوق بشری ایران در این سمینار و مخالفت، بحث و جدل با آقای مردانی و خانم کریملی اشاره نمود.

به عنوان اولین سوال، یکی از اعضای تحریریه ی "کیهان لندن" با طرح سوال از مسئولان اروپایی در مورد خشک شدن دریاچه ی بختگان در استان فارس، اظهار داشت مشکل بی آبی در تمامی ایران وجود داشته و خشک شدن دریاچه ی بختگان بسیار فاجعه بارتر از اورموگولو است! وی خشکانده شدن اورموگولو را ادعای تجزیه طلبان دانست و از اروپا خواست به این موضوع بیش از این نپردازد!

در پاسخ، خانم استر پوزوورا "مدیر مسائل محیط زیستی خاورمیانه در کمیسیون اروپا" با اظهار بی اطلاعی از وضعیت بختگان تاکید کرد فاجعه ی اورموگولو آنقدر بزرگ و جدی است که آثارش نه تنها اروپا بلکه بر سیستم آب و هوایی جهان نیز محسوس خواهد بود.

خانم آیدا کریملی نیز اضافه نمود دریاچه ی اورمیه بر زندگی حداقل 15 میلیون نفر تاثیر مستقیم و فوری دارد و مقایسه ی آن با خشک شدن دریاچه ی بختگان بی معنی است. سخنگوی "اتحاد آذربایجان جنوبی" ادامه داد همچنان که فعالین آذربایجانی در سالهای گذشته با برپایی دهها تظاهرات در شهرها حساسیت خود را به این فاجعه نشان داده اند، فعالین استان فارس هم بهتر است قبل از اعتراض به پارلمان اروپا، ابتدا در همان استان اعتراضاتی را به راه اندازند و بعد از آن ادعایی داشته باشند.

بلافاصله پس از این عضو کیهان لندن، نماینده ای از حزب دموکرات کردستان ایران سوالی را طرح نمود. وی با زیر سوال بردن ادعاها در خصوص استفاده ی رژیم ایران از دریاچه ی اورمیه در پیشبرد اهداف اتمی خود از پروفسور بوچنر خواست جواب دروغهای نمایندگان اتحاد آذربایجان جنوبی را بدهد! و ادعای وجود اورانیوم در دریاچه را تکذیب کند. وی گفت این موضوعات تنها بهانه ای است برای فعالین ترک آذربایجان تا ادعاهای ارضی خود!!! را بیش از پیش رسمی تر نمایند!

در پاسخ، پروفسور کلاوس بوچنر "عضو کمیته ی ویژه ی روابط با ایران و همچنین عضو کمیسیونهای حقوق بشر، سیاست خارجی، امنیت در پارلمان اروپا" با اظهار ناراحتی از طرح موضوعات بی ربط، با عصبانیت بیان داشت همچنان که در سخنانش تاکید کرده به عنوان یک پروفسور فیزیک هسته ای، اتفاقا اولین چیزی که در اورموگولو توجه وی را جلب کرده وجود تشعشعات رادیواکتیویته در محیط است. وی ضمن تایید سخنان نمایندگان "اتحاد آذربایجان جنوبی" از ادامه ی تحقیقات و بررسیهای تخصصی در این امر خبر داد. آقای مردانی نیز در تکمیل سخنان پروفسور بوچنر با اشاره به بخشی از جلسات با مسئولان بلند پایه ی اروپا و دیگر کشورها در خصوص اسناد، تصاویر و مدارک موجود، از آشکارتر شدن واقعیتها در آینده ی نزدیک خبر داد.

در ادامه باز هم فردی دیگر از حزب دموکرات کردستان درخواست طرح سوال نمود. وی از فعالیت بی وقفه ی سازمانهای کرد در سالهای گذشته در زمینه ی شناساندن فاجعه ی اورموگولو خبر داد!، رژیم ایران را مسئول خشک شدن اورموگولو ندانست و دلیل فاجعه ی دریاچه ی اورمیه را تغییر شرایط جوی بیان کرد. وی اظهار داشت مشکل بی آبی در تمامی ایران وجود دارد و خشکسالی موجب خشکیدن اورموگولو است.

در پاسخ، آقای امیر مردانی بیان داشت در تمامی سه سال گذشته و در دهها جلسه و سمینار مختلفی که در پارلمان برگزار شده این اولین بار است که یک کرد حضور می یابد و این خود به خوبی نشان می دهد اورموگولو چقدر برای کردها مهم است!. وی در ادامه تاکید کرد در سالهای گذشته به دفعات در شهرهای آذربایجان جنوبی همچون سولدوز و اورمو اعتراضات خیابانی در مورد اورموگولو شکل گرفته اما حتی یک بار هم در هیچ شهر کردنشینی اعتراضی برای اورموگولو شکل برگزار نشده است و این نشان می دهد که ادعای سازمانهای کرد تا چه اندازه قابل استناد است. سخنگوی آذوح با اشاره به برخی اظهارات خنده دار "کردوانی"(متخصص کویرشناسی ایران) ادامه داد نگاهی به میزان آب جمع شده در پشت سدها به خوبی نشان می دهد خشکسالی و کم آبی دلیل فاجعه ی اورموگولو نیست.

در ادامه یکی از فعالین حقوق بشر ایران سوالی را از خانم کریملی پرسید. وی با بیان اینکه اولین بار  است اصطلاح "رژیم فارس ایران" را می شنود اظهار داشت این سخن غلط بوده و آنجا سرزمین ایرانیان است. خانم کریملی نیز در پاسخ، با اشاره به اینکه در این سرزمین ایرانیان حداقل 70 درصد ساکنانش مجبورند به زبانی غیر از زبان مادری خود تحصیل نمایند تاکید کرد وقتی سیستم حکومتی ایران غیر فارسها را مورد ظلم و تبعیض سیستماتیک قرار داده و هویت ملی آنها را به جرم غیرفارس بودن نادیده می گیرد، چه نامی می توان به این رژیم گذاشت؟

در ادامه باز هم نماینده ی دیگری از حزب دموکرات کردستان تریبون را در اختیار گرفته و این بار با ایجاد تشنج در سالن، نمایندگان آذربایجان جنوبی را مورد اهانت قرار داد. وی با اظهار ناراحتی شدید از توجه پارلمان اروپا به فعالین ترک و عصبانیت از اینکه جلسه به خواست نمایندگان آذربایجانی به پیش می رود، تلاش نمود جو سمینار را به هم ریخته و با طرح بحثهای بی ربط، جلسه را به پایان برساند. وی با ذکر اینکه اورمیه شهر کردهاست!!!، در ایران 9 میلیون کرد وجود دارد!، ساکنان اطراف اورموگولو کردها هستند! و ترکها کردها را در ورزشگاهها مورد اهانت قرار می دهند! با فریاد اظهار داشت ترکها خواهان راه اندازی جنگ در منطقه اند!

در پاسخ به وی، مسئول جلسه علیرغم تلاش برای خویشتنداری، ضمن ابراز تاسف شدید از چنین برخورد زشت و اهانت آمیزی از سوی فرد سوال کننده، نمایندگان حزب دموکرات کردستان را به تلاش برای ایجاد تشنج در جلسه متهم کرده و بیان داشت در تمامی سوالات طرح شده از سوی این افراد تلاش برای تحریک نمایندگان آذربایجان جنوبی و به بیراهه بردن بحث دیده می شود. وی ضمن تشکر از بردباری فعالین ترک در عدم پاسخگویی به این موضوعات بی ربط، اعضای سازمان کرد را به اخراج از سالن تهدید کرده و خواستار طرح سوال در مورد موضوع دریاچه ی اورمیه شد.

برای دیدن بخشهایی از این اتفاقات و پرسش و پاسخها بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://www.youtube.com/watch?v=7ICumN2DjbU&feature=youtu.be

پس از دقایقی و بازگشت آرامش به سمینار، نماینده ی فدراسیون محیط زیست اروپا سوالی در خصوص آمار مهاجرتها در اثر خشک شدن دریاچه ی اورمیه پرسیده و یکی از نمایندگان محیط زیستی پارلمان هم از نحوه ی کمک رسانی دولتهای آذربایجان و ترکیه به فعالین آذربایجانی سوالی طرح نمود.

این سمینار پس از 3 ساعت کار فشرده در ساعت 18 روز دوشنبه به کار خود پایان داد.

گفتنی است گزارش کامل این سمینار را می توانید از لینک زیر دریافت نمایید:

http://azoh.info/index.php?option=com_content&view=article&id=28913:1394-09-01-05-11-32&catid=7:12&Itemid=16

آذوح

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter