English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

خط قرمزی که قاضی پور شکست و هزینه ای که آزربایجان باید بپردازد- تایماز اورمولو

هزینه عبور قاضی پور از خط قرمز مشترک اپوزوسیون و پوزیسیون فارسی سنگین خواهد بود. قاضی پور قبلا یک بار هم از این خط عبور کرده بود ، آنجا که گفته بود من حضرت سلیمان نیستم که زبان هر جانوری را بلد باشم . آن روز این جمله را در جواب یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس گفته بود. آنها لهجه تور کی اورا هنگام صحبت به زبان فارسی برنتافته بودند. اما این بار قاضی پور به زبان تورکی و در ستاد خود گفته " من به لهجه ام افتخار می کنم مگر آنها که فارسی می دانند چه گهی خورده اند ! " در واقع قاضی پور ندانسته و در اثر یک شوک هیجانی ناشی از استرس انتخابات چنین اشتباهی را مرتکب شده است . قاضی پور را شخصا می شناسم . از اهالی بازارباش در اورمیه است . محله ای که به بزن بهادرهایش معروف است . بازارباش از محله هایی است که سنتی و مذهبی است . کشته های زیادی در جنگ داده است . هیئات عزاداری متعددی دارد که برای حاکمیت همه کاری می کنند. در این محله اگر میخواهی زندگی کنی باید رفیق داشته باشی ، بزن بهادر باشی و هیئت بروی در غیر اینصورت باید آهسته بیایی و آهسته بروی که گربه شاخت نزند. قاضی پور هم کشتی گیر بود ، هم بزن بهادور و هم مذهبی . وقتی وارد سپاه شد همه چیز را داشت که ترقی کند. آشنائیش با قالیباف در جبهه راه را برایش هموار کرد از فرمانداری تا معاونت استانداری . اما وقتی چهار سال پیش از این قاضی پور میخواست نماینده مجلس شود کار برایش مشکل بود. او درست در مرز قرار داشت رقبایش یعنی اصلاح طلبان و کردها راه را برای ورود راحت اوبه مجلس را بسته بودند. ذاکر که یک آخوند بود و در عین حال دادستان زندان اورمیه رای اول را آورده بود. نفر دوم جهانگیرزاده بود. و نفر سوم قاعدتا باید یک کرد می شد زیرا تعداد نامزدهای نمایندگی مجلس از ترک ها هشت یا نه نفر بود و از کردها فقط یک نفر. اینجا بود که ما یعنی منسوبین حرکت ملی وارد میدان شدیم و در تشکل " اورمو آزربایجان سسی " به نفع قاضی پور و جهانگیرزاده ستاد انتخاباتی درست کردیم . در نهایت قاضی پور با اختلاف 3500 رای نامزد کرد را شکست داد.

در چهار سال گذشته قاضی پور که می دانست وام دار حرکت ملی است سعی کرد به نحوی محبوبیت خود را در بین حرکت ملی حفظ کند. استراتژی حرکت ملی در رابطه با انتخابات در طول لین سالها ثابت ماند یعنی جلوگیری از ورود افراد نزدیک به گروههای تروریستی کرد به مجلس . امسال نیز ائتلاف مورد حمایت حرکت ملی آزربایجان به اهداف خود بسیار نزدیک است و توانست قاضی پور را به راحتی به مجلس بفرستد. اما این بار شرایط منطقه ای تفاوت فاحشی با سالهای قبل دارد. ایران درگیر یک جنگ تمام عیار در سوریه است . بحران ملی در همه ابعاد در کشور حاکم است . کردها بعنوان اصلی ترین شریک نظامی ایران در سوریه خواهان برخی امتیازات از ایران هستند و ایران حاضر است برای کاهش سهم قدرت ترکیه در معادلات منطقه همه کاری بکند. حرکت ملی آزربایجان خواه نا خواه در کنار ترکیه قرار می گیرد و کردها در کنار ایران . بنابراین ایران نمی تواند تحمل کند یک نماینده مجلس آشکارا در مقابل خواست هایش قرار بگیرد و با حمله به رکن اساسی رژیم یعنی هژمونی زبان فارسی (با ادبیاتی که ملت را به وجد می آورد ) به کل نظام ضربه بزند. بنابراین با پخش کلیپی از قاضی پور که خطوط قرمز حاکمیت فارس را متزلزل کرده با کمک بی بی سی ، رسانه های فارس زبان داخلی و خارجی به جنگ قاضی پور نه بلکه به جنگ حرکت ملی می رود . هدف بیرون کردن قاضی پور از مجلس و آوردن یک کاندیدای کرد به جای وی است . این ادعا وقتی پر رنگ تر می شود که می فهمیم این کلیپ مربوط به جهار سال پیش است و نه امروز. خبرنگاری که این کلیپ را منتشر کرده وابسته به سپاه و سردبیر آینا نیوز است . سابقه اطلاعاتی او هم بر همه روشن است . بنابراین به راحتی می شود حدس زد که هزینه سخنان قاضی پور سنگین خواهد بود.

به نظر می رسد حرکت ملی آزربایجان در اورمیه باید قاضی پور را سوخته حساب کند و روی نفر سوم سرمایه گذاری کند تا در دور دوم انتخابات بتواند هر سه نماینده اورمیه را از میان ترک ها به مجلس بفرستد. کاری که سخت است اما نشدنی نیست .

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter