English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

قدمت چند هزار ساله رقص آذربایجانی یاللی «جلمان» در نقوش قوبوستان

به گزارش دورنانیوز ، آثار باستانی که در قوبوستان در آذربایجان در نزدیکی باکو در سواحل خزر پیدا شده است مربوط به ۱۳۰۰۰ سال قبل از میلاد میباشند. عکس فوق مربوط به حکاکی رقص دسته جمعی یاللی پیدا شده در همین منطقه می باشد. تاریخ دانان زیادی همچون، هنری فیلد، آرتور کسیت، چارلز بارنی و غیره سرزمین آذربایجان را مهد تمدن بشری و سرزمین ظهور انسان متفکر میدانند. این حکاکی ها عبارتند از اشکال حیوانات مختلف، رقص دسته جمعی، قایق و آلات موسیقی مثل دایره زنگی و غیره و در نوع خود بی نظیر میباشد. پروفسور تور هئرئدال باستان شناس نروژی اشکال حک شده قایق و کشتی را در قوبوستان عین شکلهای سومری می باشند و ارتباط بین مردم ساکن آنجا ها را با هم ثابت کرده و شکل قایقها در قوبوستان را قدیمی ترین شکل پیدا شده قایق در دنیا میدانند.

ساکنان قدیمی قوبوستان رقص‌های دسته جمعی را با صدای دایره زنگی انجام می‌داده اند. به عبارتی رقص یاللی، رقص آئینی و مذهبی بوده است.

بعضی قوم ها ادعا دارند رقص های دسته جمعی از آن آنهاست . بایست در جواب گفت اینگونه نیست زیراکه رقص های دست جمعی به نام یاللی و یا جلمان هر دو کلمات ترکی هستند یاللی از کلمه یال نشات میگیرد ، یال لغتی است که در دیوان الغات ترک کاشغری و در کتیبه های اورخون و یئنی سئی آمده است و میتوان آن را در لغات سومری نیز یافت،

در واقع شکل دیگری از کلمه یول می باشد که به معنی راه است و یال به هرچیز ادامه دار و ممتد گفته میشود و جلمان نیز لغت تغییر یافته یلمان و یا یالمان می باشد از طرف دیگر وجود رقص های یاللی و جلمان در سنگ نگاره های قوبوستان نشان دهنده قدمت زیاد آنهاست، با توجه به اینکه قوبوستان منطقه ای در مرکز ترکان آذربایجان قرار دارد. در متعلق بودن این رقص ها به ترکان آذربایجان هیچگونه شک و شبهه ای وجود ندارد و هم چنین اسامی رقص هایی مثل توولاما ، اوچ آیاق و یان باسما ، عسگرالی، شئرخانی و… نشان دهنده ربشه ترکی این رقص ها می باشد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter