English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

قره‌باغ؛ از مهد موسیقی و هنر فرش آزربایجان تا مهاجرت ارامنه و اشغال

آذوح: قره‌باغ سرزمینی است در جنوب قفقاز که اکنون رسماً در ترکیب جمهوری آزربایجان قرار دارد. این سرزمین باستانی به دو پاره جلگه‏ای (سفلی) و کوهستانی (علیا) تقسیم شده است. بخش سفلی در شمال واقع شده که شهر گنجه مرکز آن است و قسمت کوهستانی آن با عنوان رسمی «استان خودفرمان قره‌باغ کوهستانی»  “Mountainous Karabagh Autonomous District” شناخته می‏شود.

قسمت کوهستانی تقریباً ۵/۱۲ درصد کل سرزمین قره‌باغ را دربرگرفته است. مساحت این استان ۴۳۸۸ کیلومتر مربع، درازای آن از جنوب به شمال ۱۲۰ کیلومتر و پهنایش از خاور به باختر بین ۳۵ تا ۶۰ کیلومتر است.

این استان از ۵ ناحیه (عسکران، مارتونی، دیزاق، شوشا و آغ‏دره) تشکیل می‏شود. دارای دو شهر به نام‏های خان‏کندی و شوشا، ۵ شهرک، یک قصبه و ۲۲۰ روستا است.

از دیدگاه موقعیت جغرافیایی بین ۳۹ درجه و ۲۵ دقیقه و ۴۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی  و ۴۶ درجه و ۲۰ دقیقه و ۴۷ درجه و ۲۰ دقیقه طول شرقی قرار دارد. قره‌باغ از سوی شمال به کوه‏های قفقاز کوچک (موروداغ با قله ۳۷۲۴ متری جامیش داغی)، از باختر و جنوب به کوه‏های موسوم به قره‌باغ (قله‏های قیزقالا‏سی به بلندی ۲۸۴۳ متر، قیرخ قیز ۲۸۲۷ متر و بویوک کیره ۲۷۲۵ متر) و از خاور و شمال خاور، به کناره‏های باختری دشت میل مغان و دشت قره‌باغ می‏پیوندد.

معنای نام «قره باغ»

قره‌باغ در زبان ترکی به معنای «باغ بزرگ» است. ترجمه قره‌باغ به «باغ سیاه» نادرست است و به تعبیر بهتر باید گفت قره‌باغ یعنی باغ بزرگ، چرا که در اصل واژه «قره» در زبان ترکی به معنی بزرگ است. مانند آنچه در قره‌چمن (چمن بزرگ) و یا قره‏داش (سنگ بزرگ) به کار می‏رود.

از سوی دیگر قره‌باغ، قرینه‏ای کوهستانی در این سوی رود ارس دارد که آن را قره‌داغ می‏نامند. درباره اینکه گویش و نوشتار کدامیک از واژه‏های قره‌باغ، قراباغ و قاراباغ درست‏تر است؛ باید گفت که پیشوند (قره) گونه گفتاری پیشوند (قارا) است. از سوی دیگر پیشوند (قرا) نیز نادرست است چرا که حرف صدادار (ـَ) در گروه صدادارهای نازک و حرف صدادار(آ) در زمره صدادارهای کلفت زبان ترکی است. طبق قانون آهنگ (از دستورهای ترکی) بکارگیری دو صدادار کلفت و نازک در یک واژه درست نیست.  از نظر دستوری قاراباغ درست‏ است. گونه «قره‌باغ» یکی از یادگارهای دوران برتری لهجه تبریزی در ادبیات آذربایجان است که در اواخر قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۶ میلادی جریان داشته است.

پیشینه تاریخی قره‌باغ و ادعاهای پوچ ارمنیان

قره‎باغ به عنوان یک ایالت ابتدا در ترکیب دولت آلبانی آذربایجان قرار گرفت. سپس همراه تمام آزربایجان در قلمرو خلافت عرب قرار گرفت و پس از سقوط خلافت عرب در سده ۹ و ۱۰ در ترکیب دولت ساجیان در سده ۱۰ در سالاریان، در سده‎های یازده و دوازده در دولت شدادیان در سده‎های ۱۲ و ۱۳ در اتابکان ائلدنیز، از نیمه دوم سده ۱۳ تا سده ۱۴ در ترکیب دولت ایلخانیان قرار گرفت.

از اواخر سده ۱۷ تا اواسط سده ۱۸ در زمان فروپاشی خان‌نشینهای آزربایجان بیگلربیگی قره‎باغ به خان نشین‌های گنجه و قره‎باغ تقسیم شده، از اواسط سده ۱۸ تا اوایل سده ۱۹ خان‌نشین بسیار قدرتمند قره‎باغ برقرار بود.

بررسی پیشینه جنبش ملی ارمنی نشان می‎دهد که ارمنستان از چند قرن پیش تلاشهایشان را برای برپایی «ارمنستان بزرگ»، تضییع حقوق ملل همسایه و محو آنها، پیشبرد ادعاهای داشناکی خود و واقعیت بخشیدن مرحله به مرحله برنامه‎های خود از هر راه ممکن آغاز کرده بودند. آنان ابتدا جمهوری کوچک ارمنستان را در خان‌نشین ایروان در قلمرو آذربایجان (و سپس فرمانداری ایروان) با ۹ هزار کیلومتر مربع وسعت تشکیل دادند. به تدریج مساحت آن را به ۲۹ هزار کیلومتر مربع رساندند و در سال‌های اخیر قره‎باغ کوهستانی و ۷ ولایت پیوسته به آن را اشغال کردند. قره‎باغ کوهستانی برای ارمنیان به عنوان وسیله‎ای برای ایجاد «ارمنستان بزرگ» در آمده است.

مهاجرت ارمنیان به قره‌باغ توسط روس‌ها

روس‌ها ماده ۱۴ عهدنامه ترکمن‌چای را به نوعی تنظیم کرده بودند که مهاجرت اتباع مسیحی ایران به قفقاز صورت قانونی یابد. گریبایدوف در ۱۶ ژانویه ۱۸۲۹م وارد تهران شد و با استناد به ماده ۱۳ به کار مهاجرت دادن مسیحیان به ویژه ارمنیان پرداخت.

مدیریت و هماهنگی این کار برعهده سرهنگ ارمنی‌الاصل گریگوری داویدوویچ لازاریان (لازارف) بود. طی این روند نزدیک به ۱۵۰ هزار خانواده ارمنی به قفقاز مهاجرت کردند. بدین ترتیب ساختار جمعیتی قره‌باغ در این زمان به گونه‏ای نمایان دگرگون شد. در ۱۸۲۸ تنها ۲۷۹ خانوار به قره‌باغ کوچانده شدند.

میرزا مسعود در کتاب «تاریخ احوال عباس‏میرزا  نایب السلطنه» می‏نویسد: «…جمیع رعیت ارامنه آزربایجان را که قریب شش هزار خانوار می‏شد و کلیه آن که در مملکت اورمیه و خوی بود، کوچانیده به آن طرف آب ارس بردند و قلیل خانواری از ارامنه در شهر تبریز و خوی ماند.»

در سال ۱۷۹۷م شمار ارمنیان در قره‌باغ ۱۱ هزار خانوار بود. این نکته در فرمان پاول اول امپراتور روسیه مشخص شده است. در دهه چهارم سده ۱۹ حدود ۷۰۰ خانوار ارمنی به قره‌باغ کوچ کردند. از این‏ عدّه بعدها ۳۰۰ خانوار به ایران بازگشتند. گروه کثیری از ارمنیان مهاجر به قره‌باغ نیز در اثر طاعونی که در آنجا شایع شده بود، جان باختند. به هرحال با کوچ دسته‏ جمعی ایلات مسلمان و ترک قره‌باغ به ایران و مهاجرت ارمنیان ایران و عثمانی به قره‌باغ ترکیب جمعیتی این سرزمین دگرگون شد. به طوری که در سال ۱۹۱۴ در قره‏‏باغ ۲۲۲ کلیسای ارمنی وجود داشت و شمار مسیحیان آن استان ۲۰۶۷۶۸ نفر بود که در ۲۲۴ روستا زندگی می‏کردند.

قره‌باغ مهد موسیقی آزربایجان

استریکوف موسیقی‌شناس نامدار روس درباره هنر موسیقی قره‌باغ چنین می‏گوید: «هنر آوازخوانی، در هیچ کجا مثل قره‌باغ گسترده نشده است. در اینجا همه در منزل، باغ، مزرعه، مجالس شادی و سوگواری، در میان خویشاوندان و دوستان می‏خوانند. در قره‌باغ همه از کوچک و بزرگ و پیر و جوان خواننده هستند و در ترانه‏هایی که می‏خوانند آرامش روحی پیدا کرده و از نظر معنوی ارضاء می‏شوند.»

وینوگرادوف دیگر صاحب‌نظر موسیقی نیز چنین عقیده دارد: «موسیقی‌دانان شوشا، تاریخ موسیقی آزربایجان را به وجود آورده و آن را نه تنها در میهن خودشان، بلکه در دیگر سرزمین‏های مشرق زمین نمایندگی کرده‌اند.»

عبدالرحیم حقوردیف که خود قره‌باغی است، می‏گوید: «قره‌باغ معدن آوازه‌خوان است… به هر کجای قفقاز بروی در آنجا خواننده، تارزان و کمانچه را از قره‌باغیها خواهی دید.»

۳۰۹۹۴۳_۸۰۲ (۳)

صادق جان قره‌باغی نابغه موسیقی آزربایجان

صادق اسداوغلو معروف به صادق جان (۱۹۰۲-۱۸۴۶م) شاگرد میرزا علی عسکر قره‌باغی بود. از ۱۸۷۵ تا ۱۸۷۸ سیستم تار آزربایجان را دگرگون کرد. او قواعد تازه‏ای تنظیم نمود. تعداد سیم‏های تار را از ۵ به ۱۱ رساند. تار پیش از او بر زانو نواخته می‏شد ولی اسداوغلو آن را بر سینه نهاد. تارهایی که به سبک او ساخته شدند، در ایران، قفقاز، داغستان و آسیای مرکزی گسترش یافت.

او پرده زابل را در تار معین کرده و شعبه‏ های جدید سه‌گاه و ماهور را بر آن افزود. او در شهرهای استانبول، تهران و عشق‏ آباد هنرنمایی کرد. در ۱۸۹۷ در نمایشنامه یک پرده‏ای عبدالرحیم حقوردیف به نام «مجنون بر سر مزار لیلی» موسیقی اجرا کرد. او با هنرمندانی چون حاجی حوسو نفتعلی اوغلو (۱۸۹۷-۱۸۳۰)، مشهدی عیسی (مرگ ۱۹۰۵)، کشتازلی هاشم، عبدالباقی کربلایی علی اوغلو زلالوف (بلبل جان) (۱۹۲۷-۱۸۴۱م) و مشهدی اسماعیل قاریاغدی اوغلو (۱۹۴۴-۱۸۶۱) هنرنمایی کرد.

قره‌باغ نگین هنر فرش آزربایجان

مکتب فرش قره‌باغ یکی از نامدارترین مکاتب آزربایجان و مشرق‌زمین است. در این مکتب مناطقی چون شوشا، بردع، آغجابدیع، جبرائیل، نخجوان، قبادلی و غیره داخل هستند.

علاوه بر فرش آثار دیگری چون خورجین، مفرش، بالاپوش و غیره نیز بافته می‏شود. از نقش‏های معروف این فرش می‏توان به آچما-یومما، آران، باغچاداگوللر، بالیق، بوینوز، بردع، بهمنلی، قاراباغ، قوجا، قاسم اوشاغی، لنبرانی، لمپه، مالی بیگلی، موغان، خنگربند، خانلیق، خان ترمه، چلبی، شابالید بوتا و… اشاره کرد. آثار بافندگان بردع در سده‏‏های ۱۶ و ۱۷ میلادی در موزه هنر برلین و آثار بافندگان روستای لنبران در سده ۱۸ در موزه متروپلیتن نیویورک موجود است.

فرش قره‌باغ از نظر هنری به فرش تبریز نزدیک است. گره در فرش قره‌باغ گره تبریزی است. برخی از بهترین نقاشان فرش در ایران قره‏باغی بود‏ه‌‏اند ازجمله غلام نقاش ارژنگی (متولد ۱۲۵۴ شمسی در شوشا- مرگ ۱۳۲۲ تبریز)(فرزند استاد رسام ارژنگی، طراح و نقاش فرش برای دربار محمدعلی شاه قاجار) و استاد محمد قره‌باغی (پدر استاد معاصر محمد علی قره‏ باغی).

در سده ۱۸ مکتب فرش قره‌باغ در شوشا متمرکز شد. تحت تأثیر مکتب فرش تبریز، فرش‏هایی با نقش لچک ترنج آفریده شد. همچنین با استفاده از نقش اشیاء تجاری که از روسیه و اروپا می‏آمد، نقش‏های جدیدی چون بولوت، باغچاداگوللر، ساخسیداگوللر بافته شدند. فرش شوشا در ۱۸۷۲ در نمایشگاه مسکو مدال نقره گرفت. در پایان سده ۱۹ میلادی و در اوایل سده ۲۰، فرش‏های قره‌باغ با نقشه ‏‏های از قاچاق نبی، تصاویری از صحنه نبردهای ستارخان، تصاویر ملانصرالدین و پس از انقلاب ۱۹۱۷ تصاویر لنین و نریمانوف بافته شدند. فرش قره‌باغ در نمایشگاهای هنری پاریس، برلین، وین، مسکو و پترزبورگ چشم‏ها را خیره کرده و مدال‏های فراوانی کسب کرده است.

Xalca-Yun-Xovlu-1700-cu-il-650x250 (1)

منبع: قره‌باغ نامه – پرویز زارع شاهمرسی – نشر شیرازه – تهران.۱۳۸۹ – صفحات ۱، ۱۱، ۱۲، ۲۵۰، ۲۶۱، ۲۸۱ و ۲۸۳

یول پرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter