English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

عراقچی: جابجا شدن خط قرمزها در مذاکرات هسته‌ای با اطلاع رهبری بود

آذوح: عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران گفته است که خط قرمزهای تعیین شده از سوی رهبر ایران در جریان مذاکرات در مواردی تغییر کرد، اما این تغییرات با اطلاع خود او بوده است.

آقای عراقچی امروز یکشنبه ۲۷ تیر (۱۷ ژوئیه) در یک نشست خبری در تهران گفت: "وزیر امور خارجه (محمدجواد ظریف) در دو سه مورد گزارشی خدمت رهبر معظم انقلاب داد و خط قرمزها جابجا شد، اینگونه نبود که ما سرخود اقدام کرده باشیم".

به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران، یکی از خط قرمزهایی که تغییر کرد، لغو همه تحریم‌ها بود: "آمریکایی ها گفتند که دولت نمی تواند تحریم های مصوب کنگره را لغو کند و اگر ما اصرار می کردیم، به معنای عدم توافق بود".

در توافق جامع اتمی آمریکا متعهد شده که اعمال تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران را از طریق صدور دستور حکومتی رئیس جمهور متوقف کند.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در سخنرانی روز اول فروردین خود در مشهد گفته بود: "وزیر خارجه ما در مواردی به بنده گفت که ما اینجا این خط قرمز را نتوانستیم حفظ کنیم... طرف مقابل وقتی دولتی مثل آمریکاست که پول و امکانات و دیپلماسی فعال و عوامل گوناگونی در اطراف دنیا دارد، کنار آمدن با او به معنای صرف نظر کردن از برخی چیزهایی است که انسان بر آن ها پای می فشارد."

'شیطنت'

آقای عراقچی گفته است: "آن بخش از تعهدات طرف مقابل که باید تحریم ها را روی کاغذ لغو کنند، انجام شده است ولی معنایش این نیست که در عمل همه تحریم ها برداشته شده است. علت آن هم زمان بر بودن انجام تعهدات، مشکلات دیگر، بدعهدی ها و شیطنت های طرف مقابل است".

او یکی از این مشکلات را تعلل بانک های بزرگ بین المللی در همکاری با ایران دانست، اما گفت که علت اصلی این مشکل "عوامل بیرون برجامی" است که فضای مناسب برای همکاری با ایران را فراهم نمی کند.

آقای عراقچی در مورد این عوامل توضیح روشنی نداد.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در مورد تلاش های اخیر در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم ها و محدودیت های تازه علیه ایران گفت: "خط خصومت کنگره آمریکا از ابتدا بوده است و البته دیگرانی هم در منطقه و بیرون، آنها را همراهی می کنند، اما ما دولت آمریکا را متعهد می دانیم که باید از هر اقدامی که منجر به نقض برجام شود، جلوگیری کند".

'بی انصافی'

آقای عراقچی در بخشی دیگر از نشست خبری امروز از "بی انصافی" مخالفان توافق اتمی انتقاد کرده و گفته: "اگر به تأمین منافع ملی در راستای اجرای موفق برجام کمک نمی کنیم، حد اقل تیشه به ریشه منافع کشور نزنیم".

او به عنوان نمونه گفته است که اصطلاح بتون ریزی برای رآکتور آب سنگین اراک را "آمریکایی ها به کار بردند تا دستاوردهای ایران در این زمینه را بپوشانند"، اما بعد منتقدان داخلی دولت هم از این اصطلاح استفاده کردند.

مذاکره کننده ارشد ایران گفت که به رسمیت شناخته شدن وجود یک رآکتور آب سنگین در اراک از جمله "بزرگترین دستاوردهای مذاکرات" بود، چون در ابتدا آمریکایی ها کاملا با آن مخالف بودند.

bbc

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter