English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

سخنان متضاد خامنه‌ای و روحانی درباره توافق هسته‌ای

آذوح: علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور، دوشنبه ۱ اوت، درباره توافق هسته‌ای سال گذشته با غرب، سخنان متضادی بر زبان راندند.

در حالی که علی خامنه‌ای، با بیان این‌که توافق هسته‌ای، تاثیر ملموسی بر زندگی مردم نگذاشته و بی نتیجه بودن مذاکره با آمریکا را ثابت کرد، حسن روحانی، توافق هسته‌ای را «عزت» توصیف کرد.

در جریان مذاکرات هسته‌ای، برای نخستین بار از حدود ۳۷ سال پیش، وزرای امور خارجه آمریکا و ایران، به صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره کردند. یک بار هم روسای جمهوری دو کشور، تلفنی گفت‌وگو کردند.

بر پای توافق هسته‌ای سال گذشته، مقرر شد در مقابل محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو شود. این توافق از حدود ۶ ماه پیش به اجرا در آمد.

خامنه‌ای: برجام نتیجه ملموسی نداشت

اما روز دوشنبه، علی خامنه‌ای در سخنانی، با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: «امروز حتی مسئولان دیپلماسی و کسانی که در مذاکرات حضور داشته اند، این واقعیت را تکرار می کنند که امریکا نقض عهد می کند و در ورای زبان چرب و نرم خود، به مانع تراشی و تخریب روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها مشغول است.

او افزود: «البته چندین سال است موضوع بی اعتمادی به آمریکایی‌ها را تکرار می‌کنیم اما برخی، سختشان بود این واقعیت را قبول کنند».

خامنه ای، گذشت بیش از ۶ ماه از آغاز اجرای توافق هسته‌ای را یادآور شد و گفت: «مگر بنا نبود تحریم‌های ظالمانه رفع شود تا در زندگی مردم اثر بگذارد آیا پس از ۶ ماه هیچ تأثیر ملموسی در زندگی مردم دیده می‌شود؟ اگر نقض عهد آمریکاییآها نبود آیا دولت نمی‌توانست در این مدت کارهای فراوانی انجام دهد؟»

وی با استناد به سخنان مسئولانی که قبل از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای) می‌گفتند پس از اجرای تعهدات ایران، تحریم‌ها یکباره برداشته می‌شود افزود: «اما اکنون، بحث رفع تدریجی تحریم‌ها مطرح می‌شود، چرا؟»

روحانی: برجام عزت آور بود

در مقابل، حسن روحانی در همایش پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت ملی گاز که صبح امروز دوشنبه در پژوهشکده نفت برگزار شد، گفت: «در معامله با کشورها و طرف‌های مختلف اینکه ما در وضعیت فشار و نیاز باشیم و یا در موضع قدرت، اقدام به معامله کنیم، در نحوه برخورد طرف مقابله با ما تاثیر گذار خواهد بود، در فضایی که تحریم وجود داشت، همواره دستمان به سوی دیگران دراز بود و تحریم برای ما عزت نداشت اما اولین چیزی که برجام برای ما آور عزت بود».

وی ادامه داد: «برجام یعنی شما آزادید به جای دولت دو کشور از میان دهها کشور برای خرید، انتخاب کنید و آثار برجام فضایی برای حق انتخاب را برای مردم ما به وجود آورد».

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter