English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

کارشناسان بی سر و صدای "شیطان بزرگ" در تهران چه می‌کنند؟

آذوح: بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای هیئتی از بوئینگ طی چند روز گذشته "بی سر و صدا" به تهران رفته‌اند تا خرید چند هواپیما از این شرکت آمریکایی را نهائی کنند در حالی که سابقه و پیشینه بعضی از اعضای این هیئت نظامی "شائبه‌هایی را درباره این مذاکرات" برای اصولگرایان و "دلواپسان" ایجاد کرده است.

به گزارش سایت "نسیم آنلاین" نزدیک به سپاه و دستگاه‌های امنیتی ایران "این هیئت 9 نفره که شامل چند کارشناس اقتصادی و حقوقی، دو مسئول کمپانی بوئینگ و دو کارشناس نظامی بوده، طی روزهای اخیر وارد تهران شدند و مذاکرات خود را حول محور انتقال صد فروند بوئینگ درخواستی ایران انجام داده‌اند."

این هیئت در حالی به تهران می‌رود که رهبر نظام ایران در چند ماه گذشته بارها ایالات متحده را به باد حملات بی‌وفقه در سخنرانی‌های خود گرفته و مخالفت شدید خود را با برقراری هرگونه رابطه سیاسی، اقتصادی و حتی علمی با این کشور ابراز داشته است. اما در مذاکرات هسته‌ای هیئت ایرانی با چراغ سبز رهبر ایران وارد مذاکراتی شد که طرف مهم آن ایالات متحده آمریکا بود.

"نسیم" پس از اینکه از وجود "شائبه‌هایی" در این مذاکرات به خاطر "سابقه و پیشینه بعضی از این افراد" سخن گفته، ضمن توجیه حضور این هیئت آمریکای، می‌افزاید:" با وجود اینکه انجام مذاکرات و رفت و آمدهای طرفین برای نهایی کردن قراردادها، امری بدیهی است، اما نحوه حضور تیم 9 نفره در تهران - که بصورت غیررسمی و در پوشش مسافر عادی انجام شده - و همچنین سابقه نظامی برخی از این افراد، نگرانی‌هایی را درباره روند مذاکرات و ورود به موضوعات غیرمرتبط ایجاد کرده است."

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا دستگاه‌های امنیتی و نظامی که "نسیم" به آنها نزدیک است، هیچ اطلاعی از هویت اعضای هیئت آمریکایی پیش از آمدنش به تهران نداشتند؟ در چنینی صورتی توانمندی‌های این ارگان‌ها زیر سؤال می‌رود.

با این همه گزارش "نسیم" به سابقه دو نفر از اعضای نظامی هیئت آمریکایی پرداخته و نوشته :"نکته حائز اهمیت در حاشیه این سفر، سوابق برخی از اعضای این تیم مذاکراتی بوده است. چنانکه در برخی از رسانه‌ها از دو نفر از اعضای این تیم یعنی Donald Galvanin و Raymond Wolber به عنوان کارشناسان نظامی ارتش آمریکا نام برده شده است و علت حضور آنها در تهران عجیب ارزیابی شده است".

"نسیم" می‌افزاید: "دونالد گالوانین"، یکی از اعضای این تیم 9 نفره دارای سابقه‌ای 27 ساله از سال 1974 تا 2001 میلادی در ارتش امریکا است. او در این دوران افسر پیاده نظام و همچنین افسر نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه بوده است و همچنین در سوابق "ریموند والبر"، فرماندهی زیر دریایی هسته‌ای در نیروی دریایی امریکا، به چشم می‌خورد."

این سایت به نقل یک "کارشناس مذاکرات بین‌المللی" که نام او را ذکر نکرده، نوشته است:"اعضای حقوقی و سیاسی تیم بوئینگ به دلیل مسئله تحریم‌ها و چگونگی انتقال پول از تهران به آمریکا این هیئت را همراهی می‌کنند و کارشناسان نظامی نیز به دلیل رعایت ملاحظات امنیتی درباره نگرانی آمریکائی‌ها از "مهندسی معکوس" تهران از هواپیماهای بوئینگ که قابلیت انتقال فناوری آنها به مصارف نظامی وجود دارد، در این هیئت حضور یافته اند."

این سایت امنیتی ضمن اینکه گفته "پیگیری خبرنگار «نسیم آنلاین» از مسئولان و نهادهای مرتبط درباره جزئیات این خبر تاکنون به جایی نرسیده و تنها برخی افراد مطلع، اصلِ این سفر را تائید کرده اند"، اما هیچ اشاره‌ای به مخالفت‌های علنی رهبر نظام با برقراری رابطه سیاسی و اقتصادی "شیطان بزرگ" و اینکه دولت بدون اجازه گرفتن از وی نمی‌توانست از این هیئت استقبال کند، نکرده است.

اصولگریان رقیب حسن روحانی چه بسا از سفر هیئت آمریکایی و حضور کارشناسان نظامی در آن برای تصفیه حساب‌های سیاسی با دولت اعتدالگرای وی با نزدیک‌تر شدن انتخابات ریاست جمهوری در این کشور استفاده کنند.

voa

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter