English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

درخواست ۲ نماینده مجلس: زبان ترکی در مدارس تدریس شود

آذوح: آذربايجاني ها خواسته زيادي ندارند، آنها مي‌خواهند كه زبان تركي آذربايجاني در مدارس شان تدريس شود.

به گزارش یول‌پرس، ۲ تن از نمایندگان آذربایجانی مجلس دهم بخشی از نطق خود در جلسه علنی سه شنبه-۲ شهریور- را به درخواست برای آموزش زبان ترکی در مدارس اختصاص دادند.

شهاب الدین بی مقدار نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم در نطق میان دستور خود با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی در رابطه با حق آموزش به زبان مادری، گفت: با توجه به این موضوع که رئیس جمهور بارها اجرایی شدن اصل ۱۵ قانون اساسی را در سخنرانی ها و جلسات در بین اقوام مورد تاکید قرار دادند، برای راه اندازی ادبیات ترکی در دانشگاه تبریز از ایشان تشکر می‌کنم.

وی افزود: این اقدام را تنها گام اول برای این مسیر می‌دانم.امیدوارم مسئولان همینطور مصمم گام‌های بعدی را بردارند. گام‌های بعدی شامل افزودن ادبیات ترکی به مدارس و تدوین کتب مربوطه است تا  برگ زرین دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی رقم زده شود.

محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس دهم نیز در نطق میان دستور خود گریزی به تدریس زبان ترکی در مدارس داشت و گفت: تدریس زبان ترکی آذربایجانی یکی از خواسته‌های حوزه انتخابیه من است.آذربایجانی ها خواسته زیادی ندارند، آنها می‌خواهند که زبان ترکی آذربایجانی در مدارس شان تدریس شود.

وی همچنین در ادامه از ایجاد رشته ترکی آذربایجانی در کنکور سراسری بعدی تشکر و تأکید کرد: اما خواسته قانونی مردم تدریس این زبان شیرین، زبان مداحان اهل بیت در مدارس است.

‎‎‎‎‎بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی«زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد ومکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبان‌های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏‌های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.»

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter