English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارش کامل نقض حقوق بشر در آذربایجان بهار 1390

 

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح همچون روال همیشگی خود در ارائه ی گزارشات نقض حقوق بشر در آذربایجان، گزارش مربوط به بهار 1390 را تقدیم می نماید. کمیته ی تحقیق آذربایجان اویرنجی حرکاتی، با بررسی و دقت در سایتها و رسانه های متعدد، در تلاش بوده با انجام رسالت خویش بار دیگر مظلومیت این دیار سرفراز را، هرچند ناقص، به گوش جهانیان برساند. آنچه که در زیر به عنوان گزارش نقض حقوق بشر در آذربایجان در بهار 1390 مشاهده می فرمایید، مسلما گویای کامل هر آنچه در آذربایجان رخ می دهد نیست و چه بسا دستگیریها، احکام و موارد متعدد نقض حقوق بشر که به دلیل تهدید نهادهای امنیتی و تحت فشار قراردادن خانواده های فعالین سیاسی مسکوت مانده و خبری از آنان به دست نیامده است.

آمار نشان می دهند تنها در سه ماهه ی نخست سال 1390 هر 18 ساعت یک مورد دستگیری فعالین آذربایجانی گزارش گردیده است!

آذربایجان، در سه ماهه ی اول سال 1390 شاهد:

1 مرگ مشکوک،

125 مورد بازداشت،

دو محروم از کارشناسی ارشد،

یک اخراج از دانشگاه،

و بیش از 21 سال زندان برای 28 نفر بود.

به عبارت بهتر، هر 18 ساعت یک بازداشت صورت گرفته و هر فعال سیاسی آذربایجانی در بهار سال 1390 به 9 ماه زندان محکوم گردیده است.

کمیته ی تحقیق جنبش جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح امیدوار است این گزارش مختصر از فشارهای روزافزون رژیم ایران بر فعالین آذربایجانی، ضمن انعکاس در محافل حقوق بشری ایران، واکنش سریع و قاطع آنان در محکومیت این اعمال و حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجان را به همراه داشته باشد. امیدواریم به آنکه، تمامی وجدانهای پاک بر انتشار این گزارش همت گمارند.

جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح این گزارش را با احترام فراوان و بی پایان، به شهیدان و اسیران راه مقدس آزادی تقدیم می نماید.

گوج، بیرلیکده دیر...

برای دریافت تمامی این گزارش به صورت فایل پی دی اف بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

http://www.azoh.info/index.php?option=com_jdownloads&Itemid=&task=finish&cid=79&catid=2

فروردین


4) با درخواست مرخصی عده ای از فعالین سیاسی آذربایجان به مناسبت فرا رسیدن سال جدید مخالفت شد. قرار بر این بود که فعالین سیاسی آذربایجان به مرخصی آمده و سال جدید را همراه خانواده خود سپری کنند. حسین نصیری و رسول بدلی از جمله فعالانی هستند که لغو مرخصی گردیدند.

6) هوتن كيان، وكيل مدافع خانم سكينه محمدي، در نامه اي به سازمان هاي حقوق بشر، پرده از وضعيت اسفناك خود برداشت. اين وكيل مدافع خانم سكينه محمدي در بخشي از اين رنج نامه ادعا كرده كه او با آتش سيگار مورد شكنجه از نواحي پاها، ساق پاها و بیضه ها قرار گرفته و سوخته و همچنين از درمان پزشکی محروم شده است. هوتن كيان در بخش ديگري از اين نامه آورده است: دوازده دندان من تقریبا به طور کامل توسط ضربات چکمه های بازجوها شکسته شده است. وی تاکید نمود در آب و هوای سرد شب او را به محوطه زندان برده اند و با شلنگ آتش نشاني وي را خيس نموده و رها كردند.

8) محسن دکمه چی تبریزی، زندانی سیاسی که به بیماری سرطان مبتلا بود، در اثر شرایط جسمی نامناسب قدرت نشستن و غذا خوردن را نیز از دست داد. گزارشات از وخامت روزافزون وضعیت جسمی بازاری زندانی خبر می دادند.

9) خانواده حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر با مراجعه به مراجع قضایی مختلف درخواست اعطای مرخصی اسعلاجی برای این وبلاگ‌‌نویس را بار دیگر مطرح کردند، اما بار دیگر با مخالفت مسئولین قضایی مواجه شدند. حسین رونقی ملکی در حالی با خانواده‌ی خود ملاقات کرد که از وضعیت جسمی و ناراحتی کلیه همچنان رنج می‌برد.

10) زنداني سياسي محسن دگمه چي تبریزی به دليل عدم رسيدگي پزشكي و وخامت حالش در بيمارستان جان باخت. در روزهاي آخر وضعیت جسمی بازاری زندانی روز به روز وخیم تر می شد و درد جانکاه لحظه ای او را امان نمی داد و دچار ضعف شدیدی شده بود. او دیگر قادر به نشستن بر روی تختخوابش نبود و در روزهاي آخر حتی نمی توانست مایعاتی مانند شیر و آب میوه بنوشد و  هنگام نوشیدن آب با درد های شدیدی مواجه می گردید. محسن دکمه چی از بازاریان سر‌شناس تهران، به اتهام کمک مالی به خانواده‌های زندانیان سیاسی توسط قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

12) بهبود قلیزاده فعال سیاسی شناخته شده ی آذربایجان به همراه عين الله آهنگري، بهداد فتحي، مجيد هاشم پور، مهدي آهنگري و بابک آکسون در میاندوآب(قوشاچای) دستگیر شدند.

13) نیروهای امنیتی ایران، روز شنبه سیزدهم فروردین، بیش از 70 شهروند آذربایجانی را به جرم شرکت در تجمعات اعتراضی در خصوص وضعیت دریاچه اورمیه در شهرهای تبریز و اورمیه بازداشت و عده ای را زخمی کردند. تجمعات مذکور که در اعتراض به بی توجهی دولت به وضعیت دریاچه اورمیه، و با دعوت فعالان مدنی و محیط زیست آذربایجان است، عصر روز شنبه سیزدهم فروردین 1390 در میدان آذربایجان تبریز و پارک ائللر باغی اورمیه برگزار شده بود، با حمله نیروی انتظامی ایران به خشونت کشیده شد. نیروهای انتظامی به معترضین و همچنین اشخاص داری لباس و یا علامت های سرخ رنگ، حمله کرده و بسیاری از آنها را بازداشت و عده ای را زخمی کردند. از دستگیر شدگان در اورمیه اسم سعید خضرلو و از دستگیر شدگان تبریز اسامی آقایان علی بالنده، علی باباپور، جلال برقی، رسول بهاری، وحید پوررضا، حبيب پورولي، بابک حسینی، حامد حسینی، محمد خطیبی، حسن خويي، بابک رضایی دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، رسول رضوي، سعید سیامی، علی سلیمی، الیاس شکری، کریم شیرازی فر، داوود شيري، رحیم طربناک، حسین عبدالهی، جلیل علمدار میلانی، صمد كريمي، حجت مختارزاده، کاضم واحدی، بهزاد خدایاری، فریدون احمدیان، مختار عهدنو، يونس قليزاده، حسن قليزاده، مهدي قليزاده، رضا اقبالي، محرم جعفر پور، هاشم پناهي، بهنام ملكي، الياس جليلي، مهدی باقری و عادل یوسفی منتشر شده است. دستگیر شدگان در تبریز ابتدا به پاسگاه 18 و اداره آگاهی در "قیرخ مئتیر" و سپس به اداره اطلاعات نیروی انتظامی در خیابان حافظ منتقل شده اند. معترضین پارچه نوشته های به زبانهای انگلیسی و ترکی در دست داشتند که جملاتی مانند، "دریاچه اورمیه تشنه است"، "مرگ دریاچه اورمیه مرگ آذربایجان است" و "دریاچه اورمیه را محافظت کنید" روی آنها نوشته شده بود. آنها همچنین شعارهایی مانند "یاشاسین آذربایجان" و "سدها را باز کنید، دریاچه اورمیه را پر کنید" سر داده بودند.

14) آقايان بهبود قلي زاده، عين اله آهنگري، بهداد فتحي، مجيد هاشم پور، مهدي آهنگري و بابک آکسون که روز 12 فروردين بازداشت شده بودند آزاد گردیدند.

15) با ضرب و شتم خانواده‌های ده‌ها تن از زندانیانی که در تجمع اعتراض به نابودی دریاچه ارومیه بازداشت شده بودند، خیابانهای اطراف زندان تبریز به صحنه شعارهای تند و درگیری با نیروهای امنیتی تبدیل شد. خیابانهای اطراف زندان تبریز به صحنه درگیری میان خانواده ها و بستگان زندانیان و نیروهای انتظامی و امنیتی تبدیل شد. این ناآرامی در واکنش به عدم پاسخگویی مراجع قضایی درباره ۷۰ نفر از کسانی بود که در تجمع اعتراض به نابودی دریاچه ارومیه مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفته و زخمی و بازداشت شده اند. آنها به ناتوانی دولت در حفظ محیط زیست در ارومیه اعتراض کرده اند. به گزارش منابع محلی، برخی از خیابانهای تبریز تا پایان شب گذشته شاهد حضور انبوه نیروهای انتظامی و امنیتی بود.

16) سازمان عفو بین الملل طی بیانیه ای خواستار آزادی آذربایجانی های بازداشت شده در جریان اعتراض به وضعیت دریاچه ارومیه شد.

17) بهمن آراز( نصیر زاده) در شهر ماکو دستگیر و روانه زندان شد. دستگیری وی جهت گذراندن یک سال حبس تعزیزی اعلام شده است. بهمن نصیرزاده معلم و شاعر آذربایجانی ظهر روز سه‌شنبه ۲٣ شهريور ٨۹ پس از تحمل ۱۱۶ روز بازداشت موقت به قید وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان ماکو آزاد شده بود. شعبه اول دادگاه انقلاب خوی طی جلسه ای در ۹ شهریور ۸۹ این فعال آذربایجانی را به اتهام تبلیغ علیه نطام و عضویت در حزب گاموح محاکمه نمود. بر اساس رای صادره که در ۱۴ شهریور ۸۹ به نصیرزاده ابلاغ شده وی را از بابت هر یک از اتهامات وارده وی را به شش ماه حبس تعزیری و در مجموع به یکسال حبس محکوم گردیده است. نصیرزاده پیش از این نیز در جریان اعتراضات گسترده آذربایجانیها در سال ۸۵ بازداشت شده بود.

18) محمدرضا هادی پس از تحمل شکنجه های متعدد از سوی دادگاه انقلاب تبریز به تحمل دو سال زندان محکوم گشت. وی که پس از 8 سال جهت دیدار با خانواده ی خویش وارد ایران شده بود توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز منتقل گردید. سرانجام محمدرضا هادی پس از بازجوییهای متعدد و مدتها بازداشت در سلول انفرادی توسط دادگاه انقلاب تبریز به اتهام جاسوسی برای دولت آذربایجان به دو سال زندان محکوم شده است. محمدرضا هادی پس از ازدواج با همسر خود 8 سال گذشته را در نخجوان سپری کرده بود. وی چندی پیش به منظور عیادت از پدر و مادر بیمار خویش به ایران بازگشت که توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و مورد شکنجه های شدید قرار گرفت. گزارشات رسیده از تشدید فشارها بر وی پس از انتقال او به زندان تبریز حکایت دارد.

20) جلیل علمدار میلانی، حجت مختارزاده، سعيد سيامي، علي سليمي و حبیب پورولی از اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. این افراد از جمله دستگیرشدگان تجمع اعتراض آمیز به خشک شدن دریاچه اورمیه روز 13 فروردین در میدان آذربایجان بودند.

27) خانم سیما دیدار که برای بازپسگیری مدارک شناسایی خود با هماهنگی دادگستری به بازداشتگاه صائب تبریز(اطلاعات سپاه) مراجعه کرده بود دستگیر شد. سیما دیدارکه در روز جهانی زن همراه عده ای از فعالین مدنی آذربایجان عازم شهر زنجان جهت دیدار  با همسر سعید متین پور  بودند مورد تفتیش و بازداشت چند ساعته قرار گرفته وسپس  مدارک شناسایی‌اش ضبط شده بود. احتمال می‌رود دستگیری او جهت گذرندان محکومیت ۶ ما‌هه‌ی زندانش باشد. این خبرنگار و همسرش سال قبل به جرم تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم شده بودند.

30) دومین جلسه دادگاه ۱۲ نفر از فعالین ملی-سیاسی آذربایجان در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ برگزار خواهد شد. اتهامات مطرح شده برای این فعالین شناخته شده سیاسی آزربایجان عبارتند از: مشاركت در فعاليت هاي تبليغي عليه نطام ج.ا. ا به نفع گروههاي غير قانوني قوم گرايانه، مشاركت در اجتماع و تباني به قصد اقدام عليه امنيت كشور، عضويت در گروه غير قانوني گاموح به قصد بر هم زدن امنيت كشور و معاونت در ارتباط با بیگانگان. اولين جلسه ی دادگاه این دوازده نفر 28 دی ماه سال 89 برگزار شد. در جلسه اول دادگاه که پنج ساعت به طول کشید، تعداد 10 نفر از 15 نفر دستگير شدگان در ارديبهشت، خرداد و تيرماه سال 1389 به اسامي: محمود فضلي، اكبر آزاد، شهرام رادمهر، بهبود قلي زاده، يونس سليماني، حيدر كريمي، نعيم احمدي، كبري فرج زاده، عليرضا عبدللهي و حسن رحيمي حضور داشتند و به دفاع از خود پرداختند. لازم به توضيح است كه دو تن از دستگير شدگان، آقایان آیدین خواجه اي و شكرالله قهرماني فر، به علت عدم دريافت ابلاغيه در دادگاه حضور نداشتند. این فعالین ضمن تشریح وقایع روی داده در بازداشتگاه مخوف وزارت اطلاعات در تبریز به مواردی همچون شکنجه ی وحشیانه ی یوروش مهرعلی بیگلو، وارد آوردن چندین باره ی شوک الکتریکی بر یونس سلیمانی، ضرب و شتم شدید و متناوب دیگر بازداشت شدگان، توهین و هتک حرمت بازجویان نسبت به ناموس، خانواده، ملیت و هویت ملت آذربایجان و تهدید برخی از متهمین به تجاوز جنسی اشاره نمودند.









اردیبهشت


3) دادگاه رسیدگی به اعتراض حسن ارک در شعبه 16 دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی برگزار شد و این  روزنامه نگار به همراه وکیل خود آقای نقی محمودی اعتراض خود را به حکم صادره اعلام نمود. حسن ارک 12/11/88 در دادگاه انقلاب تبریز به اتهامات اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران محاکمه و از اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور تبرئه و برای اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به نود و یک روز حبس محکوم شد. همچنین پرونده دیگری با اتهامات توهین به رهبر و نیروی انتظامی در شعبه 106 دادگاه جزائی تبریز برای حسن ارک گشوده شده است.

4) فرزین رحیمی، فعال دانشجویی تبریز، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب، به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. این دانشجوی مهندسی نرم افزار دانشگاه نبی اکرم تبریز، در تاریخ ۱٣ ابان سال ٨٨ در تجمعی که مقابل دانشگاه سراسری این شهر برگزار شده بود دستگیر و بعد از تحمل بیش از دو هفته بازداشت در اداره اطلاعات تبریز با قرار وثیقه پانصد میلیون ریالی موقتا آزاد شد. بر اساس این گزارش، فرزین رحیمی به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی به یک سال و به دلیل توهین به رهبری به چهار ماه زندان محکوم شد.

5) فريدون احمديان به قيد وثيقه 30 ميليون توماني به صورت موقت آزاد شد.

6) دادگاه پنج تن از فعالان سیاسی آذربایجان که در تجمع 13 فروردین سال 1390 در تبریز در اعتراض به خشکانیدن دریاچه اورمیه از طرف نیروهای امنیتی حکومت ایران دستگیر شده بودند برگزار شد. در این دادگاه که به صورت غیرعلنی در شعبه ی اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر برگزار گردید به اتهامات حجت مختار زاده، جلیل علمدار میلانی، حبیب پورولی، علی سلیمی و سعید صباهی رسیدگی شد. اتهام این پنج تن که وکالت آنان بر عهده ی آقای موسی برین خلیفه لو است اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت و اخلال در نظم عمومی عنوان شده است. این فعالین آذربایجانی پس از بازداشت در مراسم روز 13 فروردین در میدان آذربایجان تبریز مدت یازده روز را در بازداشتگاه وزارت اطلاعات گذرانده اند. به گفته ی خانواده های آنان به دستور قاضی هاشم زاده، بازپرس شعبه ی 4 دادگاه انقلاب تبریز، این افراد در طی روزهای بازداشت مورد شکنجه های فراوان قرار گرفته اند.

7) دومین جلسه دادگاه 11 نفر از فعالین ملی-سیاسی آذربایجان؛ محمود فضلي، اكبر آزاد، شهرام رادمهر، بهبود قلي زاده، يونس سليماني، حيدر كريمي، نعيم احمدي، كبري فرج زاده، عليرضا عبدللهي، حسن رحيمي و شکرالله قهرمانی فرد؛ در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ برگزار شد. گفتنی است فعال جنبش دانشجویی آذربایجان، آیدین خواجه ای به دلیل عدم دریافت ابلاغیه در دادگاه حضور نداشت. دادگاه این فعالین شناخته شده ی آذربایجانی صبح چهارشنبه از ساعت 10.30 آغاز گردید. این در حالی است که ساعت شروع جلسه در متن احضاریه ساعت 9 صبح درج شده بود و با تاخیر قاضی دادگاه روند دادرسی با تاخیری طولانی مواجه گردید. این بار برخلاف جلسه ی اول دادگاه این فعالین به جز وکلای آنان به هیچکدام از اعضای خانواده ی فعالین اجازه ی ورود به دادگاه داده نشد. اتهامات مطرح شده برای این فعالین شناخته شده سیاسی آزربایجان عبارتند از: مشاركت در فعاليت هاي تبليغي عليه نطام ج.ا. ا به نفع گروههاي غير قانوني قوم گرايانه، مشاركت در اجتماع و تباني به قصد اقدام عليه امنيت كشور، عضويت در گروه غير قانوني گاموح به قصد بر هم زدن امنيت كشور و معاونت در ارتباط با بیگانگان. در پی اعتراض شدید فعالین آذربایجانی نسبت به روند غیرقانونی دادگاه و تاکید مجدد بر شکنجه های متعدد وارده بر آنان در دوران بازداشت در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، رئیس شعبه ی دوم دادگاه انقلاب تبریز اعلام نمود سومین جلسه ی رسیدگی به اتهامات این فعالین 5 روز بعد، روز دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 جهت اخذ آخرین دفاعیات برگزار خواهد گردید.

8) یوسف مهرآذر فعال دانشجویی جهت اجرای حکم زندان به زندان تبریز منتقل شد. وی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

9) با وجود موافقت شورای زندان با مرخصی حسین نصیری، قاضی ناظر زندان(قادر نجاری) و دادستان دادسرای عمومی و انقلاب تبریز(موسی خلیل اللهی ) با این امر مخالفت کردند. حسین نصیری از روز 13 فروردین سال 1389 و پس از دستگیری بر روی پل دریاچه  ارومیه در زندان به سر می برد و تنها یک باراز مرخصی قانونی خود امکان استفاده یافته است.

10) بابک حسینی مقدم که به اتهام دعوت از مردم به حضور در مراسم اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه از طریق ارسال اس ام اس دستگیر شده بود پس از 1 ماه بازداشت، به قید وثیقه 20 میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شد.

11) بعد از بازي تيمهاي تراختور آزربايجان و صباي قم درگيريهاي شديدي بين هواداران و نيروهاي انتظامي ورزشگاه سهند تبريز شكل گرفته و پلیس ضد شورش چندین بار با شلیک گاز اشک آور معترضین را متفرق کرده است. گزارشات رسیده حاکی است این درگیریها پس از ساعتی به داخل شهر تبریز و میدانهای مختلفی همچون آبرسان و عباسی کشیده شده است. شاهدان عینی از ضرب شتم وحشیانه مردم توسط پلیس ضد شورش و نیروهای بسیج و شکستن شیشه اتومبیل ها توسط آنان خبر میدهند. در حالی که بسیاری از زخمی ها به بیمارستانهای امام رضا و شمس منتقل گردیده اند اخبار رسیده حاکی است در ورزشگاه سهند تبریز و نیز میدان آبرسان بیش از 100 نفر دستگیر و به مکان نامعلوم منتقل شده اند. هادی حمیدی شفیق، بهمن محرمی، مهدی بابایی، دکتر محمد بافنده، علی یاری، سجاد محمودی، محمد پورمحمد، پیمان شجاعی متولد 1374، ساسانی، حمزه رسولی، امیر کوه بلوری، علی امانت، میلاد عبدل زاده، سجاد غیبی و سعید غیبی که دو برادر از شهر مرند می باشند، بهزاد بحرمن، وحید بابازاده(خیاو- مشگین شهر)، میلاد محمدیان، اتابک جباری، صمد مرادی، مهدی نوری، قربان قربان زاده(مرند)، بهمن محرمی(خیاو)، محمد رافعی، حسین محرابی و کاظم سوگلی در میان خیل عظیم دستگیرشدگان می باشند. محمد رافعی، پدر سیامک رافعی که در ورزشگاه سهند تبریز بر اثر اصابت باتوم برقی دچار فلج موقتی شده بود پس از بازگشت از بیمارستان توسط مامورین نیروی اطلاعات نیروی انتظامی دستگیر شده است. سیامک 10 ساله در اثر برخورد ضربه ی باتوم برقی دچار فلج موقتی و سوختگی از ناحیه ران شده بود. در حالی که بسیاری از زخمی ها به بیمارستانهای امام رضا و شمس منتقل گردیده اند یک شاهد عینی از دستگری حداقل 5 نفر در بیمارستان امام رضای تبریز که برای درمان جراحاتشان به این بیمارستان مراجعه کرده بودند خبر داده است.

12) جلسه سوم دادگاه 12 فعال آذربایجانی درشعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی شهر تبریز به قضاوت قاضی دولت‌آبادی برگزار شد. اکبر آزاد نویسنده و روزنامه‌نگار، حیدر کریمی روزنامه‌نگار، آیدین خواجه‌ای، نعیم احمدی و یونس سلیمانی از فعالین دانش‌جویی، حسن رحیمی فعال حقوق بشر و عضو سابق کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، کبری فرج زاده از فعالان حقوق زنان در شهر ارومیه‌، علیرضا عبداللهی، شهرام رادمهر، بهبود قلی‌زاده، شکراله قهرمانی و محمود فضلی از فعالان سیاسی آذربایجان به عنوان متهمان این پرونده در دادگاه حاضر شده و به دفاع از خود پرداختند. این افراد از اواخر اردیبهشت سال 89 در شهرهای مختلف از جمله تهران، اردبیل، ارومیه‌، تبریز، خوی و مشکین‌شهر و… دستگیر شده و پس از ماه‌ها  حضور در بازداشت‌گاه مرکزی اداره اطلاعات شهر تبریز آبان ماه سال گذشته به قید وثیقه 200 میلیون تومانی به طور موقت آزاد شدند. در جلسه سوم دادگاه قاضی دولت‌آبادی از متهمان خواست برای آخرین‌بار از اتهامات مشارکت در فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ا به نفع گروه‌های غیر‌قانونی‌، مشارکت در اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، عضویت در گروه غیر‌قانونی «گاموح» به قصد بر هم زدن امنیت ملی دفاع نمایند. گفتنی است که دیگر اتهام عنوان شده برای متهمان، اتهام معاونت در جاسوسی به نفع کشورهای بیگانه در پرونده‌ای مجزا از جانب بازپرس شعبه 4 هاشم زاده به دادگاه ارایه خواهد شد. همچنین دادگاه شش نفر از فعالان مدنی آزربایجان که در جریان تشیع جنازه مرحوم «چنگیز بخت­آور» در قبرستان «مارالان» دستگیر شده بودند، به نام­های «علی­حسین تهمتن»، «ابراهیم فرج­زاده»، «ابراهیم آسمانی»، «رضا ابری»، «هادی مرتضی­سیلاب»، و «محمدرضا یوسفی» در شعبه سه دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد که آقایان «ابراهیم فرج­زاده»، «هادی مرتضی سیلاب»، «محمدرضا یوسفی» به علت عدم ارسال احضاریه در دادگاه حضور نداشتند. قاضی بیات اتهامات وارده را «تبلیغ علیه نظام»، «تبانی علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی»، «عضویت در گروهک پان­ترکیست»، «فعالیت علیه نظام در فضای سایبری»، و «تحریک هوادارن تیم تراختور» عنوان نمود. در جریان تشیع جنازه مرحوم «چنگیز بخت­آور» در دی­ماه 1388 بیست و دو نفر دستگیر شدند که شش نفر از آنها به اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند و «رضا ابری» پس از 76 روز «هادی مرتضی سیلاب» و «علی­حسین تهمتن» پس از 53 روز و «ابراهیم آسمانی»، «ابراهیم فرج­زاده» و «محمدرضا یوسفی» پس از 20 روز با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

13) ابوالفضل وصالی روزنامه نگار هفته نامه ساقی تبریز و مدیر مسئول سابق روزنامه ندای آذرآبادگان جهت اجرای حکم شش ماهه زندان بازداشت و روانه زندان تبریز شد. وصالی در جریان تظاهرات بر علیه کاریکاتور نژادپرستانه روزنامه ایران در خرداد ۸۵ و به دنبال درج اخبار اعتراضات مردمی تبریز در این نشریه بازداشت و پس از چهل و پنج روز به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده بود. دادگاه انقلاب تبریز وصالی را به اتهام آنچه که تحريك و تهييج مردم براي اغتشاش و آشوب از طريق انتشار نشريه نداي آذرآبادگان نامیده بود به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.همزمان دادگاه مطبوعات آذربایجان شرقی نیز حکم به لغو امتیاز نشریه ندای آذرآبادگان داده بود. این احکام چندی بعد در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجانشرقی مورد تایید قرار گرفت. لازم به ذکر است که در جریان اعتراضات ترکهای آذربایجانی برعلیه کاریکاتور نژادپرستانه روزنامه ایران درشهرهای مختلف منطقه آذربایجان ۲۰ تن کشته و هزاران تن بازداشت شدند که از این میان عده ای از بازداشت شدگان را روزنامه نگاران تشکیل می دادند. در عین حال جلسه ی رسیدگی به اتهامات دکتر غفار فرزدی(عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز)، مهندس وحید شیخ بگلو، دکتر باقر صدری نیا(عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز) و عباس پور اظهری در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. افراد مذکور به همراه وکلای خود آقایان احمد ارشدی ، نقی محمودی و حسن فرهودی نیا، رأس  ساعت 9 صبح در دادگاه انقلاب تبریز حاضر واز اتهامات وارده به خود مبنی بر تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و عضویت در گروههائی که قصدشان برهم زدن امنیت داخلی کشور است، دفاع کردند. دستگاه امنیتی، علت دستگیری این افراد را همگرائی فعالین ملی آذربایجان با فعالان ملی مذهبی آذربایجان اعلام کرده است.

14) ایوب شیری از فعالین ملی و مدنی آذربایجان سحرگاه در منزل پدری اش واقع در شهر تبریز توسط مامورین اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد. مامورین با تفتیش خانه کتب، سی دی و کامپیوتر شخصی وی را با خود به اداره اطلاعات بردند. همچنین در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز جلسه رسیدگی به اتهامات 12 نفر از افرادی که در روز 13 فروردین 1389 بر روی پل دریاچه ارومیه دستگیر شده اند، برگزار شد. اتهامات عطاء کریمی، ارسلان زارعی، عبداله زارعی، صابر جهانی، سعید جهانی، حسین نصیری، مرتضی عوض پور، محمد تبریزی، یاور جمالی، محمد محمد لو، تاءب لطفی و مهدی اژدری تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه کشور و عضویت در گروه غیر قانونی اعلام شده است. یک نفر ازاین دوازده نفر به نام حسین نصیری از زمان دستگیری که متجاوز از 13 ماه شده است، هنوز در بازداشت به سرمی برد.

15) مهدی حمیدی شفیق فعال دانشجویی آذربایجان به ستاد خبری اداراه کل اطلاعات تبریز فراخوانده شد. به گفته خانواده وی، روز گذشته فردی ناشناس با برقراری تماس تلفنی در ابتدا موفقیت وی در مرحله اول کنکور کارشناسی ارشد را به او تبریک گفته و در ادامه از او خواسته است تا برای گزینش نهایی سازمان سنجش و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ستاد خبری اداره اطلاعات حضور بهم برساند. این فرد، موضوع این احضار را صحبت در مورد فعالیت های سیاسی وی عنوان و تهدید کرده است که در صورت عدم مراجعه وی، هرگونه عواقب این عمل نظیر منع از تحصیل متوجه خود او خواهد بود. مهدی حمیدی شفیق دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه تبریز است که بیش از این از طرف کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل محروم شده بود.

16) آقایان حبیب پور ولی، جلیل علمدار میلانی، حجت مختارزاده، علی سلیمی و سعید سیامی هر کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. اتهام این افراد اجتماع علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی اعلام شده که این شش ماه زندان بابت اتهام اول بوده و به اتهام اخلال در نظم عمومی در آینده رسیدگی خواهد شد. این رای توسط شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به صورت غیر قانونی صادر گردیده است.

17) هادی حمیدی شفیق فعال سرشناس حرکت ملی آذربایجان که در درگیری های پس از بازی تراکتورسازی و صبا دستگیر شده بود به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. برای این فعال ملی بیست میلیون تومان وثیقه تعیین شده است.

18) مهدی اژدری، بابک صیامی، حسن کریمی و شهروز تختی از فعالین ملی و مدنی شهرستان اردبیل هر کدام به پرداخت سه میلیون ریال بدل از حبس محکوم شدند. این فعالین مدنی آذربایجان روز سه شنبه ۴ اسفند ۸۸ از سوی ماموران اداره اطلاعات اردبیل بازداشت شده بودند. بازداشت این افراد بدنبال پخش گسترده اعلامیه هایی با موضوع تبریک روز جهانی زبان مادری در سطح شهرهای استان اردبیل و مناطق ترک نشین استان گیلان صورت گرفته بود.

19) ماموران امنیتی با هجوم به منزل سعید نعیمی عضو شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت و از فعالین سیاسی آذربایجان وی را بازداشت کرده ‫و به مکان نامعلومی منتقل نمودند. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت سعید نعیمی علاوه بر جمع آوری کلیه ی کتب، سی دی ها و کامپیوتر شخصی، وی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند. همچنین در حالي كه بيش از 80 روز از بازداشت ائلياس طالبي معلم آذربايجاني در بند سپري مي شود در تازه ترين مكالمه تلفني اين فعال مدني تبريزي وي تمديد قرار بازداشتش به مدت 2 ماه ديگر خبر داده است. طالبي روز يكشنبه 24/11/89 به اتهام تحريك جوانان محله خانه چوبي در شهرك باغميشه تبريز توسط نيروهاي امنيتي و قضايي بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبريز منتقل شده است.

20) دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد حسین جعفر پور و ابراهیم اسمعیلی در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز برگزار شد. دادگاه افراد مذکور ساعت 9 صبح تشکیل و تا ساعت 14 ادامه یافت. اتهاماتی که به جعفر پور و اسمعیلی وارد شده است عبارتند از تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور- جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی جمهوری نخجوان و جمهوری آذربایجان -جذب جاسوس برای سرویس اطلاعاتی آذربایجان. همچنین وحید بابازاده، دانشجوی رشته ی جامعه شناسی دانشگاه تبریز پس از تودیع وثیقه ی 20 میلیون تومانی از زندان تبریز به طور موقت آزاد گردید.

21) جلسهٔ رسیدگی به اتهامات سیامک اردوبازارچیان از روزنامه نگاران و فعالین سیاسی اصلاح طلب ساکن تبریز که در بهمن ماه ۸۹ بازداشت شده بود، در دادگاه انقلاب تبریز برگزار شده است. سیامک اردوبازارچیان از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به اتهام اجتماع و تبانی بر علیه امنیت کشور، توهین به رهبری، تشکیل و اداره گروه مورد محاکمه قرار گرفته است.

23) درادامه دستگیریها در تبریز؛ مهدی درخشان و همسرش سیما نیز دستگیر شدند. این زوج جوان در تظاهرات مدنی روز 13 فروردین در اعتراض به روند خشک شدن دریاچه اورمیه امسال در میدان آذربایجان تبریز حضور پر رنگ و فعالی داشته اند. در عین حال در مراسم گرامیداشت روز دانشجو آذربایجان در تهران اکبر آزاد از فعالین ملی آذربایجان دستگیر شد. اردوی دانشجویان دانشگاه های تهران به مناسبت سالگرد نوزدهم اردیبهشت روز دانشجوی آذربایجان، در آهار برگزار شد. گزارشات رسیده از حضور بیش از 700 نفر از دانشجویان هویت طلب در این مراسم حکایت دارد که گویا این حضور پر شور از سوی ارگان های امنیتی پیش بینی شده و از قبل برای مقابله با آن آماده شده اند. حدود ساعت16 نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران به این مراسم حمله کرده و قصد دستگیری برخی از دانشجویان و مهمانان را داشته اند که این اقدام بی سابقه با تیراندازی نیروهای امنیتی همراه بوده و آقای اکبر آزاد که به عنوان مهمان در این مراسم حضور داشته اند دستگیر شدند. در عین حال علیرضا فرشی در تبریز بازداشت و جهت تحمل 6 ماه حبس به زندان تبریز منتقل گردید.

24) استاد اکبر آزاد و دو فرد دیگر دستگیر شده در اردوی دانشجویان آذربایجانی دانشگاههای تهران، آزاد شدند.

25) سعيد نعيمی، فعال حقوق بشر آذربایجانی و عضو شورای سياستگذاری سازمان ادوار تحکيم وحدت، به سلول انفرادی در زندان تبريز منتقل شده است. آقای نعيمی روز ۱۹ ارديبهشت در کرج بازداشت شد و ماموران امنيتی در هنگام بازداشت، او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

27) میر کمال صدری خسروشاهی دانشجوی بازاریابی دانشگاه علمی کاربردی به هنگام پخش اعلامیه ی دعوت به حضور در 5مین سالگرد قیام خردادماه آذربایجان در تبریز دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل گردیده است. همچنین فعال سیاسی آذربایجانی هادی حمیدی شفیق از زندان تبریز آزاد شد. این فعال ملی پس از سپری نمودن 17 روز بازداشت به قید وثیقه ی 20 میلیون تومانی به طور موقت آزاد گردیده است. هادی حمیدی عصر روز 11 اردیبهشت و پس از دیدار تیمهای تراکتورسازی و صبای قم در تبریز، در پی درگیریهای رویداده میان تماشاگران و مامورین امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز منتقل شد.

29) دادگاه خانم زهرا فرج زاده و آقایان یوروش مهرعلی بیگلو و دکتر لطیف حسنی كه بيش از دويست و بيست و پنج روز بازداشت انفرادي را تحمل کرده اند، در تاریخ ۱ خرداد برگزار خواهد شد. گفتنی است آیت مهرعلی بگلو (یوروش) و دکتر لطیف حسنی ظهر دوشنبه 25 بهمن پس از سپری نمودن 282 روز بازداشت موقت! با سپردن وثیقه از زندان مرکزی تبریز آزاد گردیدند. اتهامات این فعالین آذربایجانی، عضویت در کمیته ی مرکزی حزب گاموح، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و ... بوده که در طول مدت بازداشت از طرف عوامل اطلاعاتی با اعمال زور و شکنجه به آنان نسبت داده شده است.

30) دادگاه رسیدگی کننده به اتهامات سیاسی 12 فعال ملی آذربایجان احکام اولیه ی خود را صادر نمود. شعبه ی دو دادگاه انقلاب تبریز پس از برگزاری سه جلسه ی بازپرسی، رای به محکومیت 11 فعال سیاسی آذربایجانی داد. به موجب رای دادگاه آقایان آیدین خواجه ای، شهرام رادمهر، یونس سلیمانی، محمود فضلی، نعیم احمدی، یاشار کریمی و خانم حمیده فرج زاده هر کدام به تحمل 6 ماه حبس تعذیری محکوم گردیده اند. همچنین آقایان علیرضا عبداللهی، بهبود قلیزاده و اکبر آزاد هر کدام به تحمل 6 ماه حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شده اند. آقای حسن رحیمی نیز پس از تحمل نزدیک به 4 ماه حبس انفرادی از اتهامات وارده تبرئه شده است. این در حالی است که تمامی این فعالین شناخته شده ی آذربایجانی با اتهامات عضویت در شورای مرکزی حزب گاموح، اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و... نزدیک به هشت ماه را در بازداشت موقت و بیش از 5 ماه را در سلولهای انفرادی سپری کرده اند. پیش از این نیز پیش بینی می گردید دلیل طولانی نمودن مراحل دادگاه این فعالین و تاخیر در صدور رای، ترس و تردید نیروهای امنیتی از صدور احکام سنگین برای آنان و بروز ناآرامی ها در پی آن باشد.

31) ابراهیم نوری فعال ملی اهل شهرستان اهر توسط مامورین امنیتی دستگیر شد. وی حدود ساعت 12 ظهر در حالی که از ترمینال اهر قصد حرکت به سمت تبریز را داشت، توسط مامورین امنیتی دستگیر و به کلانتری 11 اهر منتقل شده است. این فعال کم سن و سال، تاکنون چندین بار از جمله در جریان اولین سالگرد تظاهرات اعتراض آمیز خرداد ۱۳۸۵ شهرهای آذربایجان بازداشت شده است.




















خرداد


1) در آستانه ی 5مین سالگرد قیام خونین آذربایجان در بسیاری از نقاط شهر تبریز اتصال به شبکه ی اینترنت با قطعی و محدودیتهای فراوان همراه شد. از صبح روز یکشنبه، یکم خرداد، در پی فراخوانهای متعدد پخش شده از سوی تشکلات و گروههای آذربایجانی در دعوت به اعتراضات عمومی شهر تبریز چهره ای امنیتی به خود گرفته است. شاهدان عینی از حضور نیروهای امنیتی در برخی از کافی نتهای این شهر خبر داده اند. به گفته ی آنان مراجعین به مراکز ارائه ی خدمات اینترنتی تنها در صورت ارائه ی کارت ملی و ثبت مشخصات آنان توسط مامورین امنیتی مجاز به استفاده از اینترنت گشته اند. در پنجمین سالگرد قیام خردادماه آذربایجان شهر تبریز بار دیگر به پادگانی نظامی مبدل گردید. نیروهای امنیتی، مامورین لباس شخصی و تعداد زیادی از نیروهای انتظامی همراه با مامورین یگان ویژه ضمن حضور در میادین و خیابانهای اصلی شهر تبریز از هرگونه تجمع و حضور چندین نفری جلوگیری می نمایند. روز یکشنبه یکم خرداد 1390 میادین و خیابانهای آبرسان، راسته کوچه، تربیت، عباسی، نصف راه، ابوریحان، میدان ساعت و فلکه ی دانشگاه شاهد یکی از امنیتی ترین روزهای خود بوده اند. نیروهای امنیتی در ورودیها و برخی نقاط حساس شهر اقدام به ایجاد تورهای ایست و بازرسی کرده اند. در عین حال برخی گزارشات از بروز درگیریهای پراکنده در مقابل دانشگاه تبریز و میدان ساعت می دهند. در این درگیریها تعدادی از حاضرین در تجمعات دستگیر و به مکانهای نامعلوم منتقل شده اند. نیروهای امنیتی سحرگاه امروز طی حمله ای به منزل پدری سیامک کوشی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز ضمن دستگیری وی کلیه وسایل شخصی از جمله جزوه درسی، کتابها و کامپیوتر ایشان را نیز به یغما بردند. گفتنی است در هفته ی اول خرداد 1385 شهرهای مختلف آذربایجان در پی توهین شنیع روزنامه ی ایران صحنه ی درگیری و تظاهرات گسترده گردید. بیش از 30 شهید و صدها زخمی نتیجه ی آتش مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی به سوی معترضین و دستگیریهای متعاقب آن بود.

2) جمع کثیری از دانشجویان و فعالین سیاسی آذربایجان از شهرها و دانشگاههای مختلف با حضور در شهر ارومیه فرارسیدن روز دانشجوی آذربایجان و نیز 5مین سالگرد قیام خردادماه را گرامی داشتند. این فعالین آذربایجانی هفته ی گذشته با حضور در پارکهای منتهی به شهر ارومیه ضمن سردادن شعارهای ملی و خواندن ترانه های محلی، با ارائه ی مقالات و بیاناتی به تحلیل و بررسی وضعیت موجود ایران و فضای سیاسی حاکم پرداختند. در این مراسم دانشجویانی از شهرهای تبریز، ارومیه، همدان، زنجان، اردبیل و سولدوز شرکت نموده بودند. همچنین حبیب پورولی دانشجوی فعال آزربایجانی از شکنجه ی شدید خود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در تبریز خبر داد. از سوی دیگر خبرهای رسیده از اورمیه حاکی است اداره اطلاعات اورمیه در تماسی با آقای بهزاد سلیمانپور و ییلماز محمدی آنها را با تهدید به اداره اطلاعات فرا خوانده است. این دو فعال ملی آذربایجانی با حضور در اداره اطلاعات 3 ساعت مورد بازجویی قرار گرفته اند.

3) ابوالفضل ميرزاخانلي و محمود اوجاقلو دو فعال مدني آزربايجان در شهرستان بهارستان(جاده ساوه) تهران توسط نيروهاي امنيتي دستگير شدند. اين دو فعال كه در حين سفر به شهر سولدوز(نقده) جهت شركت در مراسم بزرگداشت شهداي قيام مردمي سال 85 آذربایجان بودند، در اتوبان تهران قزوين بازداشت گردیدند. همچنین جلسه رسیدگی به اعتراض حسن ارک در شعبه شانزدهم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی برگزار وحکم حبس وی به جزای نقدی تبدیل شد. از سوی دیگر هادی حمیدی شفیق فعال حرکت ملی آذربایجان که در پی درگیری های پس از بازی دو تیم تراکتور سازی و صبا در تاریخ 11 اردیبهشت در میدان آبرسان تبریز دستگیر شده بود؛ در معرض اتهام جدیدی قرار گرفته است. بازپرس هاشم زاده با احضار این فعال ملی به دادگاه، ایشان را متهم به فعالیت تبلیغی به نفع گروه های قوم گرا کرده اند. به گفته هاشم زاده،حضور در مراسم ختم و تشییع جنازه شهید مهندس امانی و شهید چنگیز بخت آور و همچنین فاتحه خوانی بر سر مزار آنان از مصادیق این اتهام بشمار می رود.

4) در 5مین سالروز قیام خونین ملت آذربایجان طبق روال و سنت سالهای گذشته مراسم بزرگداشت شهدای سولدوز در این شهر و با حضور انبوهی از فعالین حرکت ملی-مدنی آذربایجان از سراسر شهرهای آذربایجان برگزار گردید. در این مراسم که با حضور فعالین سرشناسی همچون آقای عباس لسانی از اردبیل و دیگر فعالین سرشناس از دیگر شهرهای آذربایجان برگزار گردید، حاضرین با حضور دسته جمعی و هماهنگ بر مزار این شهیدان با نثار فاتحه و قرائت شعر به مناسبت سالروز قیام خونین خرداد یاد و خاطره این شهدای راه آزادی و وطن را گرامی داشتند. از ساعات ابتدایی 4 خرداد ماموران نیروهای انتظامی و اطلاعاتی با مسدود کردن راههای مواصلاتی به شهر سولدوز از جمله در سه راهی های منتهی به محمدیار، دارلک، سه راهی حسنلو و سه راهی میاندوآب و ایجاد گشت های ایست و بازرسی مانع از رسیدن خیل کثیر فعالین و مردم آذربایجان به این شهر برای شرکت در مراسم شده اند. فشارهای وارده بر خانواده ها و تهدید های مکرر آنان توسط نیروهای امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات بوسیله تلفن و مراجعت حضوری برای منصرف کردن خانواده های شهیدان سولدوز برای جلوگیری از برگزاری مراسم در چند روز گذشته به شدت ادامه داشته است. طبق اظهار شاهدان عینی که در مراسم حضور داشته اند حضور نیروهای لباس شخصی و تعداد زیادی از نیروهای مسلح نیروی انتظامی جو سنگین نظامی و امنیتی بر این مراسم حاکم کرده بود. بیش از 35 تن از حاضرین به علت مقاومت و اصرار برای حضور در این مراسم بازداشت شده اند: عباس لیسانی، ابراهیم رشیدی ساوالان(روزنامه نگار و فعال حقوق بشر)، عسگر اکبرزاده(فعال مدنی)، روزبه سعادتی(فعال مدنی)، وحید فائزپور(وبلاگ نویس), مهرداد کرمی(دبیر کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز)، افشین شهبازی( فعال دانشجویی و عضو کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز)، محمد احدی(فعال دانشجویی وعضو کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز)، صابر جهانی(عضو سابق شورای مرکزی کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز)، حمید منافی نادارلی، محمد آخوندی چیخارلی(فعال دانشجویی)، حمید جباری(مدیر مسئول نشریه ساری گلین) ، علی خیرجو(فعال مدنی)، علی پاکباز(فعال مدنی)، جلیل تاری(فعال دانشجویی)، یاشار پیری(فعال دانشجویی)، کیان پیغامی(فعال مدنی)، محمد اسکندر زاده(فعال مدنی)، آیدین ذاکری( فعال مدنی)، حسن کریم زاده(نویسنده و روزنامه نگار آذربایجانی)، سیامک میرزایی(فعال با سابقه و موسس گروه کوهنوردی گلجک)، نادر عزیزی(فعال مدنی و عضو هیئت تحریریه نشریه کیملیک)، ولی آلیش زاده(فعال مدنی)، مهدی اژدری(فعال مدنی). از سوی دیگر اولین و دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یوروش مهرعلی بیگلو و دکتر لطیف حسنی در روزهای یک شنبه و چهارشنه(1 و 4 خرداد ماه) برگزار شد. در اولین جلسه دادگاه، افراد نامبرده به دفاع از خود پرداختند. در دومین جلسه دادگاه نیز که در دادگاه عمومی برگزار شد، قاضی پرونده اجازه هیچگونه دفاعی را به متهمان نداده و اتهامات وارده را محرز دانست. یوروش مهرعلی بیگلو و دکتر لطیف حسنی اردیبهشت ماه سال پیش دستگیر و پس از تحمل 220 روز شکنجه در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز و همچنین 50 روز در زندان تبریز به قید وثیقه 100 میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده بودند.

5) دکتر اسدالله اسدی پزشک جوان ساکن تبریز اکنون نزدیک به 11 ماه است که در بازداشت به سر می برد. وی، یکی از فعالین حرکت ملی آذربایجان می باشد که در تاریخ 23/4/89 در تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و بلافاصله به اداره اطلاعات منتقل می شود. نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی، منزل و محل کار وی را مورد تفتیش و بازرسی قرار می دهند و خانوداه ایشان را تهدید می کنند که در صورت رسانه ای کردن خبر دستگیری وی، آنها هم مورد بازداشت قرار خواهند گرفت. دکتر اسدی به مدت شش ماه تمام، در سلول های انفرادی اداره اطلاعات تبریز، زیر انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار داشته است. در طی این مدت، خانواده ایشان، علیرغم مراجعات مکرر نزد آقای هاشم زاده بازپرس پرونده هیچ پاسخ مشخصی در مورد اتهامات وی دریافت نمی کنند. پس از6 ماه بازداشت، دکتر اسدی متهم به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی کشور می شود. پس از آن به خانواده ایشان اطلاع داده می شود که وی باید برای تکمیل تحقیقات به تهران منتقل و در اختیار سازمان کل اطلاعات ایران قرار بگیرد. دکتر اسدی هم اکنون به صورت بلاتکلیف و بدون حکم دادگاه در زندان اوین بسر می برد. خانواده وی در طی این مدت با مراجعه به مکرر به مراجع قضایی پیگیر وضعیت ایشان بوده و به گفته آنان اتهامات ساختگی جدیدی در تهران بر علیه وی مطرح شده است.

6) ابراهیم نوری دانشجوی رشته زبان انگلیسی آزاد شد. ابراهیم نوری روز شنبه 31 اردیبهشت ماه هنگامی که قصد عزیمت به شهر تبریز را داشت در ترمینال شهر اهر بازداشت شده بود. همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات احمد آقایی فعال دانشجویی دانشگاه بو علی سینا همدان در تبریز برگزار شد و احمد آقایی از اتهام توهین به رهبر و تبلیغ علیه نظام تبرئه شد.

7) مهدی حمیدی شفیق دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه تبریز از سوی سازمان سنجش ستاره دار اعلام شد. گفتنی است دو هفته مانده به اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد، مامورین اداره اطلاعات تبریز با وی تماس گرفته و ضمن تبریک گفتن قبولی وی از وی خواسته بودند که برای ادای پاره ای توضیحات به ستاد خبری اداره اطلاعات مراجعه نماید که با مخالفت حمیدی شفیق مواجه شدند. مهدي حميدي به علت درخواست پرسش و پاسخ و ايفاي نظرات خود در جلسه ي تريبون آزاد دانشگاه تبريز، از طرف كميته ي انضباطي به يك ترم محروميت از تحصيل محكوم شده بود. همچنین دادگاه رسیدگی به اتهامات سه نفر از اعضاء یک خانواده در شعبه 115 دادگاه جزائی تبریز به ریاست قاضی سینا برگزار شد.

8) سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی برای اجرای حکم ۶ ماهه زندان خود، به زندان اوین مراجعه کردند. این حکم از سوی دادگاه عمومی و انقلاب زنجان و در جریان پرونده ی فساد اخلاقی معاون دانشجویی دانشگاه زنجان، برای این دو دانشجوی دانشگاه زنجان صادر شده است. علیرضا فیروزی فعال حقوق بشر و روزنامه نگار و سورنا هاشمی از اعضای دانشجویان لیبرال دانشگاه‌های تهران هستند که هر دو از فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان بوده‌اند. این دو فعال دانشجویی در جریان افشای هتک حرمت معاونت دانشگاه زنجان به یکی از دانشجویان دختر، از دانشگاه اخراج شدند و در نهایت به حبس تعزیری محکوم شدند. علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی در تاریخ ۱۲ د‌ی‌ماه سال ۸۸ در پی سفری به تبریز بازداشت شدند و تا مدتها از محل نگهداری آنها هیچ اطلاعی در دست نبود تا در نهایت مشخص شد که در زندان اوین نگهداری می شوند. سورنا هاشمی در تاریخ ۱۵ فروردین‌ماه سال ۸۹ و علیرضا فیروزی در روز ۲۲ اردیبهشت‌ماه سال ۸۹ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شدند. همچنین پنج نفر از فعالان مدنی آزربایجان که در تظاهرات روز 13 فروردین در اعتراض به خشکاندن دریاچه اورمیه و در میدان آزربایجان تبریز دستگیر شده بودند محاکمه شدند. آقایان حبیب پور ولی، جلیل علمدار میلانی، حجت مختار زاده، سعید سیامی و علی سلیمی به همراه وکیل مدافع خود آقای موسی برزین خلفه لی در شعبه 116 دادگاه جزایی تبریز  که به ریاست قاضی پورمطلب برگزار شد حضور یافتند. این فعالین که به اتهام تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی درتاریخ 6/2/90 در شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شده و به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند، در دادگاه امروز با اتهام اخلال در نظم و امنیت مواجه شده و به دفاع از خود پرداختند.

9) ایوب شیری پس از گذشت 25 روز از بازداشت و بی خبری از وضعیتش به زندان تبریز انتقال داده شد.

10) محمدرضا هادی از فعالیت مدنی حرکت ملی آزربایجان در وضعیت اسف باری به سر می برد. این فعال حرکت ملی که در شهریور سال قبل به اتهام تبلیغ علیه نظام و جاسوسی دستگیر شده بود، نزدیک به پنج ماه در اداره اطلاعات تبریز به صورت وحشیانه ای مورد شکنجه قرار گرفته که در اثر این شکنجه ها سه استخوان قفسه سینه، دندان و یکی از انگشتان دست راست وی شکسته شده و همچنین انگشتان پای چپ او بی حس گشته است. علی رغم این شکنجه ها آقای محمد رضا هادی از طرف شعبه یک دادگاه انقلاب به ریاست قاضی حملبر محکوم به تحمل دو سال حبس تعزیری شده است. وی پس از انتقال به زندان تا کنون شش بار تقاضای معرفی به مراکز درمانی و پزشک قانونی نموده است که متاسفانه با این تقاضا موافقت به عمل نیامده و هم اکنون در وضعیت وخیمی به سر می برد.

11) آقایان رضا ابری، علی حسن تهمتنی، ابراهیم فرج زاده، ابراهیم آسمانی و هادی مرتضی از صرف قاضی بیات شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلابی شهرستان تبریز به شش ماه الی 1 سال حبس محکوم شده اند. بر اساس این حکم رضا ابری به یک سال حبس تعزیری، علی حسن تهمتنی و ابراهیم فرج زاده به شش ماه حبس تعزیری و ابراهیم آسمانی به شش ماه حبس تعلیقی به مدت 5 سال محکوم شده اند. وکالت این فعالین را آقای نقی محمودی بر عهده داشته اند. این فعالین به جرم فعالیت تبلیغی به نفع گروه قوم گرا و مخالف نظام و تجزیه طلبی، عضویت در جمعیتهای معارض کشور، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایمی علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی ذکر شده است. این فعالین روز هشتم دیماه سال 88 در مراسم تشییع جنازه چنگیز بخت آور که به طرز مشکوکی درگذشته بود، همراه با ۲۲ تن دیگر در قبرستان مارالان تبریز بازداشت شده بودند.

12) محمد عزیزی از فعالین دانشجویی آذربایجان و داوطلب ورود به کارشناسی ارشد توسط هیئت گزینش سامان سنجش ممنوع التحصیل شد. محمدعزیزی فارغ التحصیل دانشگاه گیلان در رشته ادبیات فارسی و داوطلب ورود به مقطع کارشناسی ارشد کنکور سال 90 در رشته جامعه شناسی در پی اعلام نتایج اولیه با مراجعه به سایت سازمان سنجش و دریافت کارنامه خود مشاهده نمود که توسط هیئت گزینش آن سازمان ستاره دار و ممنوع التحصیل شناخته شده است. محمد عزیزی از فعالین دانشجویی، عضو شورای سردبیری نشریه توقیف شده قوپوزو مقاله نویس نشریات دانشجویی چاغری، یاغیش، قوپوز و باریش می باشد. وی در مقطع کارشناسی رشته ادبیات فارسی از دانشگاه گیلان فارغ التحصیل شده که در سال 89 نیز داوطلب کنکور ارشد بوده که با کسب رتبه 203 و قبولی در دوره شبانه دانشگاه گیلان و جلب رضایت هیئت گزینش سازمان سنجش توانست به طور موقت در مقطع فوق لیسانس ثبت نام نماید. همچنین علیرضا فرشی فعال مدنی آذربایجانی و استاد دانشگاه از اداره اطلاعات شهرستان تبریز به زندان تبریز منتقل شده است.

13) محمد رحمانی فر نویسنده و فعال حرکت ملی آذربایجان از نیروی انتظامی اخراج گردید. وی که سال گذشته به دنبال حمله نیروهای امنیتی به منزلش در محله خطیب تبریز دستگیر و دو هفته تحت بازداشت و بازجویی قرار گرفته بود در ماه های اخیر از محل خدمت خود در نیروی انتظامی تبریز به ترکمنچای شهرستان میانه تبعید شده است. سرانجام دادگاه نظامی رحمانی فر در تهران حکم به اخراج وی از نیروی انتظامی پس از 10 سال اشتغال در آن سازمان داد. همچنین سیامک کوشی به زندان تبریز انتقال داده شد.

14) همزمان با سالگرد فوت بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی ماه فضای امنیتی در شهر سلماس از سوی ارگان‌های امنیتی و انتظامی شکل گرفت. نیروهای امنیتی با ایجاد فضای امنیتی در سطح شهر دست کم ۱۰ تن از شهروندان را بازداشت و خودرو برخی از این افراد نیز توقیف و به پارکینگ عمومی این شهرستان منتقل کردند. اتهام و توقیف خودروی این شهروندان از سوی مسئولین پخش موسیقی و بی‌احترامی به سالگرد مرگ آیت الله خمینی اعلام شده است.

16) بابک کیومرثی از فعالین ملی آذربایجان دستگیر شد. ماموران امنیتی با مراجعه به منزل پدری وی در روستای شوجا_از توابع جلفا_ بدون ارایه ی حکم جلب، خواهان ورود به منزل شده اند. دستگیری این فعال جوان حرکت ملی در جلفا همراه با ضرب و شتم و ورود غیر قانونی به خانه همراه بوده است. ماموران امنیتی کامپیوتر و وسایل شخصی وی را نیز با خود برده اند.

17) شاهرخ زمانی کارگر نقاش از اعضای سندیکای نقاشان و عضو کمیته پیگیری ایجاد سندیکای نقاشان دستگیر و به زندان تبریز انتقال یافت. همچنین سیامک کوشی  فعال مدنی آذربایجان پس از تحمل 19 روز حبس از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

18) عوامل اطلاعاتی با مراجعه به خانه پدری سعید موغانلی واقع در روستای "یئل سو" از توابع شهر انگوت در استان اردبیل او را بازداشت نمودند. به گفته خانواده سعید 8 نفر از نیروی های اطلاعاتی با مراجعه به منزل وی به تفتیش منزل پرداخته و مدارک و وسایل شخصی سعید را با خود بردند. سعید موغانلی شاعر و روزنامه نگار آذربایجانی است که در قالب نشریه وزین یاشماق اقدام به نشر مجله و کتابهای بیشماری در زمینه ادبیات آذربایجانی نموده است. علیرغم سن جوانش می توان از سعید به عنوان پدر ادبیات نوین آذربایجان یاد کرد. پیش از این نیز سعید بارها از طرف نیروهای امنیتی ایران دستگیر و مدتهای طولانی در بازداشت به سر برده است.  آخرین پرونده سعید که در مراسم افطاری در تهران دستگیر شده بود در دادگاه انقلاب تهران هنوز باز می باشد. همچنین جلسه محاکمه چهار نفر از فعالین و هوادار تیم تراختور در شعبه یکم دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حمل بر برگزار شد. آقایان بهنام نورمحمدی و ولی روشنی از شهرستان شبستر مهدی و رحیم گلابی از اردبیل که 18 مهر 1389 پس از اتمام بازی تراختور - نفت تهران به هنگام خروج از استادیوم سهند تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و بعد از دوازده روز بازداشت با وثیقه ده میلیون تومانی آزاد شده بودند به اتهام اقدام علیه نظام در دادگاه حاظر و محاکمه شدند. نامبردگان در تاریخ یازدهم خرداد نیز به همراه هفت نفر دیگر از هواداران تیم تراختور به اتهام اخلال در نظم عمومی در همین دادگاه حاضر و محاکمه شده بودند.

19) نیما پوریعقوب از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد در تبریز بازداشت شد. نیما پوریعقوب از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز پس از بازداشت به صورت مستقیم به اداره ی اطلاعات تبریز منتقل شده است. وی دانشجوی رشته ی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تبریز است و از فعالان با سابقه‌ی این دانشگاه به شمار می رود. وی یک‌بار پیش از این نیز در آبان ماه سال ۸۷ در تبریز بازداشت شده بود که پس از آزادی موقت و در جریان رسیدگی به اتهامات، در دی ماه ۸۸ از اتهامات وارده تبرئه شد.

20) ساسان واهبی وش از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز بازداشت شد. وی دانشجوی رشته ی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز است.

21) حکم دادگاه بدوی موسی ساکت(مسئول شعبه ی آذربایجان شرقی سازمان ادوار دفتر تحکیم وحدت) و حسن علیزاده توسط دادگاه تجدید نظر تائید شد. موسی ساکت به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه و عضویت در نهضت آزادی به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین حسن علیزاده به اتهام عضویت در نهضت آزادی و جنبش مسلمانان مبارز به نود و یک روز حبس تعزیری محکوم گردیده است.

22) اولین جلسه دادگاه فعال ملی دکتر اسدالله اسدی برای رسیدگی به اتهامات بدون حضور وکیل برگزار شد. در این جلسه دکتر اسدی به دفاع از خود پرداخت و ضمن رد تمامی اتهامات وارده علیه خود از شکنجه مامواران اداره اطلاعات و تهدید خانواده خود توسط عوامل امنیتی پرده برداشت. قرار است تا جلسه دوم دادگاه دکتر اسدی در تاریخ 17/5/90 برگزار شود. دکتر اسدالله اسدی در روز 23 تیرماه سال 89 توسط نیروهای امنیتی در تبریز دستگیر می شود. این فعال ملی به مدت 6 ماه در اداره اطلاعات تبریز به شدت تحت شکنجه قرار می گیرد تا به اتهامات واهی مطرح شده بر علیه خود اعتراف کند. پس از 6 ماه بازداشت موقت دکتر اسدالله اسدی از طرف بازپرس هاشم زاده به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی کشور متهم می شود. پس از مراجعات مکرر خانواده این فعال ملی به دادگاه در طی این شش ماه و قول مساعد بازپرس هاشم زاده مبنی بر آزادی موقت ایشان، در آخرین مراجعه به دفتر بازپرس هاشم زاده به آنان اطلاع داده می شود که دکتر اسدی برای تکمیل تحقیقات در اختیار اداره کل اطلاعات مرکزی ایران قرار گرفته است. وی در شعبه 15 دادگاه تهران توسط بازپرس بیگی مورد بازجویی قرار می گیرد. دکتر اسدی با توجه به مدت طولانی بازداشت، شکنجه های شدید عوامل اطلاعات و همچنین تهدید خانواده از طرف نهادهای امنیتی در وضعیت مناسب جسمی و روحی قرار ندارد و در اثر این فشارهای روحی و روانی یک بار اقدام به خودکشی کرده است.

23) سعید موغانلی شاعر و روزنامه نگار آذربایجانی که در روز چهارشنبه مورخه 18خرداد در روستای "یئل سو" از توابع شهر انگوت در استان اردبیل دستگیر شده بود به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است. بنابه خبرهای رسیده از خانواده سعید، ایشان در اولین تماس تلفنی کوتاه خود با خانواده اش این خبر را اعلام کرده است. در این تماس کوتاه سعید تنها به سلامتی خود و مکان نگهداری اش اشاره کرده و هیچ صحبت دیگری منبی بر اتهامات دستگیری و وضعیت پرونده اش نکرده است. سعید موغانلی سردبیر نشریات "یاشماق"، "یارپاق"  نویسنده و سردبیر ادبی ماهنامه توقیف شده ی "دیلماج" و نویسنده مجلات و روزنامه های آذربایجانی دیگر مانند نشریه "آذری"، "آفتاب آذربایجان" و ...  می باشد. سعید مدیر و گرداننده وبلاگ یاشماق (www.yashmaq.blogfa.com ) می باشد که در قالب ادبیات نوین آذربایجانی فعالیت مستمر چند ساله دارد. ایشان به همراه تنی چند از دوستان خود در قالب مجموعه یاشماق بیش از 200 هزار جلد کتاب در زمینه ادبیات آذربایجانی منتشر کرده اند و به نوبه خود انقلابی در بخش کتاب و نشریات آذربایجانی ایجاد نموده است. فعالین حرکت ملی آذربایجان دستگیری سعید را با فعالیتهای ادبی او مرتبط می دانند و خانواده سعید ضمن اظهار نگرانی از وضع عزیز خود، این گونه دستگیری و برخورد غیر انسانی را نشان از عجز حکومت در باب گفتگو و عدم احترام به حقوق شهروندی افراد جامعه  خود می دانند.

24) جلیل میلانی علمدار، سعید صیامی و علی سلیمی از فعالین سیاسی آذربایجان پس از تحمل 72 روز بازداشت موقت از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند. این فعالین که در 13 فروردین سال جاری و در پی درگیریهای روی داده در میدان آذربایجان تبریز بازداشت شده بودند از سوی شعبه ی 116 دادگاه عمومی تبریز به ریاست قاضی پورمطلب به جرم اخلال در نظم عمومی به 20 ضربه شلاق و 300 هزار تومان جریمه محکوم گردیدند. جلیل میلانی علمدار، سعید صیامی و علی سلیمی پس از اجرای حکم غیرانسانی شلاق و تودیع جریمه از زندان تبریز آزاد شدند. این فعالین به همراه حبیب پورولی و حجت مختارزاده چندی قبل نیز به اتهام اجتماع غیرقانونی علیه امنیت ملی در دادگاه انقلاب تبریز به 6 ماه حبس محکوم شده بودند که با اعتراض به رأی دادگاه، حکم حبیب‌ پورولی و حجت مختارزاده تأیید و سه نفر دیگر تبرئه گشتند.

25) حکم صادره برای فاطمه نصیرپور، فعال دانشجویی آذربایجان، که در دادگاه انقلاب مرند به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و بدون حق داشتن وکیل به شش ماه حبس محکوم شده و در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده بود، توسط دیوان عالی کشور نقض گردید.

26) هانیه (شراره) فرشی، شهروند تبریزی پس از یازده ماه بازداشت موقت، به هفت سال زندان محکوم شد. مقیسه، قاضی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، در حکمی سنگین، خانم فرشی ۳۸ ساله را به دو اتهام توهین به مقدسات و توهین به رهبری مجموعا به هفت سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم در حالی پس از دو ماه از برگزاری دادگاه به هانیه فرشی ابلاغ شده که وی در جلسه‌ی دادگاه خود از داشتن وکیل محروم بوده است. مبنای صدور این حکم سنگین، ارسال چند ای-میل و فعالیت اینترنتی و نیز اعترافات خانم فرشی بوده که در شرایط زندان انفرادی و تحت فشار شکنجه‌های روحی و جسمی بازجویان صورت گرفته است. این درحالی است که بر اساس گفته‌های مادر هانیه، وی تا پیش از بازداشت سابقه‌ی فعالیت سیاسی نداشته است. هانیه فرشی بامداد ۲۷ تیرماه ۸۹ با هجوم نیروهای امنیتی به منزل‌اش در تبریز بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شد. وی که دو ماه اول بازداشت خود را در سلول انفرادی گذراند از بهمن‌ماه سال گذشته به بند متادون زندان اوین که به محل نگهداری زندانیان سیاسی زن تبدیل شده بود منتقل گردید و پس از اعتراض‌های صورت گرفته نسبت به شرایط نامناسب زندانیان زن در این بند به همراه سایر زندانیان سیاسی از اردیبهشت ماه سال جاری در بند زنان سیاسی زندان اوین نگهداری می‌شود. فشارهای وارد شده بر وی برای تن دادن به اعترافات اجباری موجب افسردگی شدید این زندانی سیاسی شده و از سوی دیگر درگذشت پدر خانم فرشی در آبان‌ماه گذشته و در شرایطی که او در بازداشت به سر می‌برد و ممانعت وزارت اطلاعات از شرکت وی در مراسم ختم و تدفین پدرش در تشدید بیماری روحی وی موثر بوده است.

27) بیش از 40 روز از دستگیری سعید نعیمی فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر آذربایجانی می گذرد. با وجود این هنوز خبری دقیق از اتهام یا اتهامات سعید در دست نیست و خانواده ایشان نگران وضع جسمی و روحی او هستند. همچنین از آخرین تماس سعید نعیمی با خانواده بیش از 10 روز می گذرد. مهندس نعیمی  ۱۸ اردیبهشت امسال توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود، در کرج دستگیر شد. مهندس نعیمی در دوران تحصیلاتش  در دانشگاه زنجان، عضو شورای مرکزی و مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی این دانشگاه بود وی همچنین مدیر مسئول نشریه ی دانشجویی تورکی-فارسی “سَس″ در دانشگاه زنجان بود. نعیمی در سال ۱۳۸۰با نشریه “سس ” برنده لوح تقدیر جشنواره نشریات دانشجویی در دانشگاه رازی کرمانشاه شد.

28) در حالی که بیش از 48 روز از دستگیری فعال مدنی آذربایجانی، ایوب شیری می گذرد نیروهای امنیتی و قضایی از دادن پاسخ نسبت به وضعیت او اجتناب می نمایند.

29) بابک کیومرثی فعال جوان ملی آذربایجان به قید وثیقه موقتا از زندان تبریز آزاد شد. گفتنی است این فعال ملی آذربایجان در تاریخ 16 خردادماه در روستای شوجا از توابع شهرستان جلفا بازداشت شده بود. دستگیری این فعال ملی همراه با ضرب وشتم و ضبط کامپیوتر، کتب و سی دی های وی بوده است.

30) محمد جراحى فعال کارگرى اهل تبريز، ٤٨ ساله، و عضو کميته پيگيرى ايجاد تشکلهاى آزاد کارگرى، بدنبال احضاريه شعبه ١١ اجراى احکام دادگاه انقلاب دستگير و روانه زندان شد. اين فعال کارگرى سال گذشته بدليل فعاليت در ميان کارگران و دفاع از حقوق پايمال شده آنان و همچين مطالعه نشريات علنى کارگرى، توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگير و مدت چهار روز در بازداشت بود که بعدا با قرار وثيقه آزاد شد. او پس از مدتی توسط دادگاه انقلاب تبریز به تحمل 4 ماه حبس محکوم گردید. همچنین کمیته انضباطی دانشگاه شهید بهشتی مهدی کریمی دانشجوی مراغه‌ای این دانشگاه را به مدت یک ترم از تحصیل محروم کرده است. چندی پیش این دانشجو، در پی توهین نژادی استاد درس آزمایشگاه، کنترل روانی خود را از دست داده و استاد هتاک را با چاقو مورد ضرب و جرح قرار داده بود. صدور این حکم در شرایطی رخ داده است که مسئولین دانشگاه و کمیته ی انضباطی از صدور هز گونه حکم توبیخ و محرومیت برای استاد هتاک امتناع ورزیده اند. این در حالی است که چند روز بعد از آن حادثه ی ناگوار گروهی از فعالین دانشجویی آذربایجانی با تهیه طوماری که چند صد نفر از دانشجویان آن را امضا کرده اند، ضمن اعتراض شدید به توهین استاد حسین صفرزاده نیا به مردم ترک آذربایجان، خواستار رسیدگی سریع و برخورد قاطع و مطابق با اصول و قوانین از سوی کمیته ی انضباطی این دانشگاه شده بودند.

31) سیامک کوشی فعال دانشجویی هویت طلب آذربایجان که به دلیل فعالیت سیاسی و به اتهام تبلیغ علیه نظام در روز 30 اردیبهشت 1390 دستگیر شده و در بازداشتگاه اداره اطلاعات حدود 20 روز زندانی بود پس از آزادی از زندان از دانشگاه محل تحصیل خود اخراج شد.


کاری از کمیته ی تحقیق جنبش دانشجویی آذربایجان- آذوح


Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter