English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تراختور و تاثیر آن بر بازگشت هویت- قارتال تورک اوغلو

در برنامه موج فوتبال که از شبکه سهند تبریز روی آنتن رفته بود شاهد چیزهایی بودم که تا به حال اینچنین مرا به فکر نیانداخته بود. در این برنامه محمد نصرتی کاپیتان متعصب تیم تراختور مهمان برنامه بود که از اول برنامه تا آخر دست به تعریف و تمجید از تیم تراختور و هوادارانش و شهر زیبای تبریز و مردم خونگرمش و خوشحالیش از بازی کردن در این تیم و به اوج رسیدن توسط این تیم نمود. در اوایل برنامه مجری برنامه تماسی را با آقای درخشان برقرار کرد و ایشان با زبان شیرین و گویای ترکی و البته با لهجه ای شیرین شروع به صحبت کردن نمود که از این کار وی خوشحال و خرسند گشتم. بعد از این تماس تلفنی کنفرانس مطبوعاتی بازی تراختور و شاهین پخش شد که در این کنفرانس آقای استیلی سرمربی تیم حریف یعنی شاهین بوشهر بخشی از حرفهای خود را به زبان ترکی ایراد کرد که ایشان نیز به تعریف و تمجید از تماشاگران فهیم آذربایجان نمود و حتی خوشحالی خود را از برد تیم تراختور بیان نمود و به تمام هواداران تراختور تبریک گفت. در اواخر برنامه وقتی مجری برنامه از آقای نصرتی درباره تیم تراختور پرسید ومشکلات این تیم، وی در قسمتی از حرفهایش از هواداران گله مند شد که چرا امسال کم به ورزشگاه می آیند و تیم را حمایت نمی کنند و در آخر هم صحنه ای جالب را آفرید. ایشان به ترک بودن مادرش اشاره نمود و چند جمله ای را به ترکی سخن گفت و متاسف بود که نمی توانست به طور کامل و فصیح به ترکی حرف بزند.

حال شاید بپرسید که چرا این مطالب را نوشتم. چند سال پیش بود که در یک برنامه ای که آقای خیابانی مجری این برنامه بود ، در قسمتی از برنامه از آقای استیلی خواسته شد که به روی صحنه بیاید و جایزه ای را به خاطر گل زیبایی که به تیم آمریکا زده بود را به خاطر تقدیر و تشکر از وی دریافت نماید. در آن موقع آقای خیابانی از ایشان خواستند چند کلمه ای را به زبان ترکی حرف بزنند که متاسفانه ایشان طفره رفتند و با خنده ای نه چندان جالب اشاره کردند که قادر به صحبت کردن به زبان ترکی نیستند و فقط به "یاشاسین آذربایجان" اکتفا نمودند و صحنه را ترک نمودند. این یک نمونه و مثالی بود که به اصل مطلب برسم.

همه ما خاطرمان هست که تا چند سال پیش و با فشارهای دولت و البته ناآگاهی بخش کوچکی از ملتمان صحبت کردن به زبان فارسی در بین بعضی اقشار رواج پیدا کرده بود و حتی از ترک نامیدن خود نیز واهمه داشتند. بعد از سال 85 این مسئله تا مدتی رکود پیدا کرد ولی تنها مختص منطقه آذربایجان بود و بس. بعد از حضور تیم تراختور در لیگ برتر آتش زیر خاکستر آذربایجان شروع به شعله ور شدن گشت. در اوایل فصل زیاد در بین سایر شهرهای غیر ترک صحبتی از تراختور نمی شد ولی هر چه از بازیها می گذشت نام تراختور و آذربایجان ورد زبانها می گشت، تا جایی که دیگر لیگ برتر پارسال را به جرات می توان به نام تراختور و هوادارانش ثبت نمود و حتی در برنامه ای که بازیهای جام باشگاههای اروپا پخش می شد مجری برنامه از آقای صدر ، کارشناس برنامه، در مورد پدیده سال فوتبال دنیا پرسید، وی به قاطع اعلام نمود که تراختور و هوادارانش پدیده امسال فوتبال می باشند. آری تراختور آمد ولی این آمدن با بقیه فرق می کرد. تراختور آمد و با خود خیلی چیزها را به ارمغان آورد. تراختور آمد و باعث شد تا آنان که تا چند سال پیش جرات نداشتند که خود را ترک بنامند، در حالی که ترک بودند حال دنبال شجرنامه می گردند و در پی آن هستند که مبادا نسلشان ترکه و خودشان  خبر ندارند. تا دیروز پاشازاده ها و استیلی ها و درخشان و شفق ها و خیلی های دیگر حتی دوست نداشتند که ملت آن ها را ترک بشناسنـــد ولی حالا دست و پا میزند تا روزنه ای پیدا کنند و سندی در دست گیردند و ترک بودنشان را به اثبات برسانند. دیروز خوانندگان ایرانی ما از خواندن آهنگهای فارسی لذت می بردند ولی چند روز پیش منصور خواننده ای که فقط اسمشان به گوشم خورده بود ادعای ترک بودن می کند و ترانه ترکی می خواند. گلشیفته فراهانی مشهور و معروف است در بین جوانان ایرانی ولی باز برای بیشتر در چشم بودن و مفتخر شدن خود را ترک می نامد. همه و همه به نوعی می خواهند به هویت از دست داده که خود باعث آن بودند دست یابند. تراختور آمد و ترک بودن را به خیلی ها فهماند. تراختور آمد تا با آمدنش جان تازه ای به ملــت بدهد و نشان دهد که ترک بودن لیاقــت می خواهد و بس. بیایید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم و از آن به نحو احسنت استفاده کنیم. فرصتی که الان تراختور با هوادارانش فراهم نموده اند بهترین استفاده را از این فرصت نمودن یعنی به هدف والا رسیدن است و آزادی را به ما خواهد داد. حال ما خود را در ایران به اثبات رسانیده ایم و صدای حق خواهیمان به گوش همه رسیده، بیایید این فریاد حق خواهی را به گوش جهانیان نیز برسانیم و آذربایجان را آن طور که لایق نامش هست در دنیا بشناسانیم.

یاشاسین آذربایجان

یاشاسین ترک ائلیم

یاشاشین تراختور آذربایجان

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter