English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

تسلیت و گرامی داشت یاد و خاطره صولت خان مبارز ترک قشقای

صولت خان قشقای از فرزندان داراب خان رئیس ایل قشقائی بوده و در فیروزآباد از شهرهای استان فارس در سال ۱۲۹۵ قمری (۱۲۵۷شمسی) متولد شد. به علت رشادت و مهارت وی در تیراندازی و جنگ‌های چریکی، در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه قاجارازطرف ایل قشقای به وی لقب صولت خان داده شد.صولت خان قشقای در سال ۱۳۲۴ قمری رسماً به ریاست ایل قشقائی رسید. او از بدو امر طرفدار مشروطه خواهان بوده و همواره با نفوذ بیگانگان در فارس مخالف بوده‌است. پس از صدور حکم جهاد توسط شیخ عبدالحسین مجتهد لاری علیه انگلیسیان و تعرض پلیس جنوب به قسمتی از ایل قشقایی تصمیم به جهاد گرفت و تا عزل فرمانفرما از ریاست فارس و ورود دکتر مصدق السلطنه به فارس یعنی آخر سال ۱۳۳۸ قمری‌جنگید. پس از ورود دکتر مصدق‌السلطنه به شیراز آمد د و چون سردار سپه ظهور کرد و اوضاع ایران تغییر یافت او نیز مانند  دیگر روسا در تهران ساکن شد و از طرف ایل قشقایی، وکالت مجلس شورای ملی را یافت.

پس از خاتمه جنگ جهانی اول و تخلیه ایران از قوای خارجی، در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی از جهرم به وکالت انتخاب شد. همچنین در دوره هشتم مجلس شورای ملی نیز مجدداً به نمایندگی مردم جهرم برگزیده شد و به مجلس راه یافت. در این دوره پسرش ناصرخان نیز به عنوان نماینده مردم آباده انتخاب شد.

رضاشاه اصولا با صولت خان قشقای به خاطرافکار ملی وی و مبارزه او در جهت حق خواهی ملت ترک قشقای میانه‌ای نداشت و درصدد بود آن را از میان بردارد. صولت خان قشقای در سال ۱۳۱۱ خورشیدی، به همراه پسرش ناصرخان در حالیکه هر دو وکیل مجلس بودند و مصونیت داشتند به دستور رضاشاه وتوسط پلیس سیاسی دستگیر و به زندان افتادند. صولت خان قشقای قریب شش ماه در زندان قصر در شرایط نامساعدی به سر برد. ودر شانزدهم مهر ۱۳۱۱ در زمانی که نماینده مجلس شورای ملی بود، در زندان قصر تهران درگذشت.

صولت خان قشقایی به خاطرچندین سال مبارزه ملی در راه حق خواهی ملت ترک قشقای به درجه رهبریت رسید وتوانست نام خود را در تاریخ ملت های زیر ظلم و استبداد به عنوان یک قهرمان و مبارز ملی ثبت نماید . اما متاسفانه چهره واقعی و ماهیت افکار ایشان همانند پیشه وریها ستارخانها و دیگر مبارزان ملی غیر فارس آن زمان به دست تاریخ نویسان پان فارس تحریف و متعاقب آن تخریب گشته است. برخی ازنویسندگان فارس درتخریب نامه های خود شخصیتی مقام دوست از صولت خان قشقای به نمایش گذاشته و همگی در صدد مخفی نمودن روحیه و مبارزه ملی وی را داشته اند که مبادا طرز تفکر ایشان به نسل های بعدی ملت ترک قشقای بروز کند .امروزه مطالب راستین در حق این مبارز ملی را در نوشته ها و کتبهای پرفسور ذهتابی می توان جست .

گفتنی است هر سال مراسمی در جهت گرامی داشت یاد وخاطر این مبارزملی و رهبر ابدی ملت ترک قشقای از طرف فعالین قشقایی برگزار میشود،ما نیز به عنوان فعالین  حرکت ملی آذربایجان ساگرد وفات صولت خان قهرمان ترک قشقای را به عموم ملت ترک جهان اللخصوص ملت قهرمان پرور ترک قشقای تسلیت گفته و از خدای مننان آرزوی سلامتی و رهایی ملت ترک قشقای از زیر ظلم وستم حاکمیت پان فارس ایران را داریم.

روحش شاد یادش گرامی باد.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter