English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز در خصوص بازداشت های اخیر

پس از وقایع مربوط به خشکاندن دریاچه اورمیه که پرده از جو ملتهب  فضای سیاسی آذربایجان، نقش حرکت ملی آذربایجان در بسیج اقشار مختلف جامعه آذربایجان در مقابله با سیاست های راسیستی و همچنین جدیت دستگاه حاکم در مقابله با خواستهای ملت آذربایجان برداشت که دستگیریهای گسترده فعالین هویت طلب در شهرهای مختلف آذربایجان مؤید این مهم است، اکنون بعد از گذشت چند ماه دوباره شاهد دست یازیهای قدرت حاکمه بر ساحت حرکت ملی آذربایجان هستیم. دستگیریهایی هر چند کم اما معنی دار که در ماههای اخیر در مورد فعالین حرکت ملی در شهرهای مختلف آذربایجان صورت گرفته من جمله بازداشت داوود خداکرمی ژورنالیست، نویسنده وفعال حقوق بشر زنجانی حرکت ملی و متعاقب ان دستگیری مهرداد کرمی فعال دانشجویی و دبیر اسبق کانون آذربایجانشناسی دانشگاه تبریز، رامین جبرئیلی شاعر شناخته شده حرکت ملی، و در روزهای اخیر بازداشت علی پاکباز و مهدی عباسی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد اهر، همچنین دستگیری فعال شناخته شده حرکت ملی آذربایجان، ابراهیم رشیدی(ساوالان) به همراه افشین شهبازی، روزبه سعادتی و محمد احدی از فعالین دانشجویی حرکت ملی آذربایجان در دانشگاه تبریز که تمامی این بازداشتها بصورتی غیر قانونی و بدون ارائه هیچ  حکم و مدرک قانونی ، برخلاف اصل 32 قانون اساسی و مواد 119،120،118،112 آیین دادرسی کیفری کشور(*) ، از جانب نیروهای اداره اطلاعات انجام گرفته و با در نظر گرفتن شرایط بین الملی که حاکمیت با آن دست به گریبان است و از طرفی احتمال تحریم انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان که بهای آن برای حکومت بسیار گران تمام خواهد شد، به احتمال قوی جامعه آذربایجان را شاهد ادامه چنین دستگیریهایی خواهد کرد.

اما دراین بین نکته ای حائز اهمیت است و آن احتمالی است که ارتباط بین  دستگیری های اخیر فعالین دانشجویی بازداشت شده دانشگاه تبریز و مسئولین دانشگاه را قوت می بخشد. ایجاد موانع آموزشی در مسیر فعالین دانشجویی از جمله  محروم کردن مهدی حمیدی فعال دانشجویی دانشگاه، که در وقایع دریاچه ی ارومیه بازداشت شده بود، از حضور در امتحانات پایان ترم، همکاری حراست دانشگاه با نیروهای امنیتی جهت دستگیری مهرداد کرمی،  محروم کردن افشین شهبازی از امکانات رفاهی دانشگاه، ایجاد محدودیت و موانع در فعالیت های کانون آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز من¬ جمله سنگ اندازی های کلیشه ای بر سر تایید مجوز طرحهای پیشنهادی کانون و تهدید به پلمپ کردن این کانون، و ... به احتمال قوی از همکاری مسئولین دانشگاه تبریز با نهادهای امنیتی و اداره اطلاعات با هدف بستن فضاهای فعالیت موجود در دانشگاه تبریز و بالنتیجه راکد و غیر فعال کردن فعالین این دانشگاه بواسطه تزریق فضای رعب و وحشت در بین دانشجویان  خبر می دهد.

ما جمعی از فعالین هویت طلب دانشگاه تبریز، ضمن محکوم کردن اقدامات خودسرانه نهادهای امنیتی در دستگیریهای اخیر بالاخص دستگیری  فعالین هویت طلب دانشگاه تبریز خواستار آزادی بی قید و شرط همفکرانمان هستیم و اعلام میداریم در صورت ادامه وضع موجود و همچنین خوش خدمتیها و همکاری مسئولین دانشگاه تبریز با نهادهای امنیتی، که عواقب هرگونه تشنج و ناآرامی در دانشگاه در ابتدای امر متوجه ناقضان قانون اساسی به هر اسم و رسمی می باشد.

جمعی از فعالین حرکت ملی آذربایجان- دانشگاه تبریز

(*)

اصل 32 قانون اساسی کشور:

«هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد، مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می نماید. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد و متخلف از این اصل، طبق قانون مجازات می‌شود.»

قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری:

ماده 112 - احضار متهم به وسيله احضارنامه به عمل مي آيد.احضار نامه دردو نسخه فرستاده مي شود ، يك نسخه را متهم گرفته و نسخه ديگر را امضاء كرده به مامور احضار رد مي كند.

ماده 118 - قاضي مي تواند در موارد زير بدون اينكه بدوا" احضاريه فرستاده باشد ، دستور جلب متهم را صادر نمايد -

الف - در جرائمي كه مجازات قانوني آنها قصاص ، اعدام وقطع عضو مي باشد.

ب - متهميني كه محل اقامت يا شغل وكسب آنها معين نبوده و اقدامات قاضي براي دستيابي به متهم به نتيجه نرسيده باشد.

ماده 119 - جلب متهم به موجب برگ جلب به عمل مي آيد. برگ جلب كه مضمونش ، مضمون احظاريه است بايد به متهم ابلاغ شود.

ماده 120 - مامور جلب پس از ابلاغ برگ جلب متهم را دعوت مي نمايد كه با او نزد قاضي حاضر شود چنانچه متهم امتناع نمايد اورا جلب و تحت الحفظ به مرجع قضايي تسليم خواهد نمود و در صورت نياز مي تواند از سايرماموران استمداد نمايد. كساني كه درامتناع متهم به او كمك نمايند تحت تعقيب قانوني قرار خواهند گرفت.

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter