English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

پیشنهاد محرمانۀ آرژانتین به جمهوری اسلامی برای مسکوت گذاردن پروندۀ دو انفجار تروریستی

آذوح: همزمان با ادعای رسانه های حکومتی ایران مبنی بر درخواست آرژانتین از ایران برای "گسترش همکاری های اقتصادی از طریق واسطه گری سوریه"، یک نشریه آرژانتینی طی گزارشی افشا کرد که دولت این کشور طی مذاکراتی محرمانه با مقامات جمهوری اسلامی، ابراز آمادگی کرده است که به ازای از سرگرفته شدن و احیای روابط تجاری میان دو کشور، پروندۀ دو انفجار تروریستی در سال های ١٩٩٢ و ١٩٩٤ در دو مرکز یهودیان آرژانتین را که ایران متهم به دخالت و نقش مستقیم در آنهاست مسکوت گذارد."

همزمان اسراییل از آرژانتین خواسته است در مورد گزارش‌هایی توضیح دهد که بر اساس آن‌ها این کشور به ایران پیشنهاد داده در صورت بهبود روابط تجاری، آرژانتین تحقیق در مورد دو بمب‌گذاری را متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نوشتۀ نشریۀ آرژانتینی «پرفیل»، دولت این کشور طی مذاکراتی محرمانه با مقامات جمهوری اسلامی ایران ابراز آمادگی کرده است که به ازای از سرگرفته شدن و احیای روابط تجاری میان دو کشور پروندۀ دو انفجار تروریستی در سال های ١٩٩٢ و ١٩٩٤ در دو مرکز یهودیان آرژانتین را که ایران متهم به دست داشتن در آن هاست مسکوت بگذارد.

این نشریه یادآور می شود که حجم تجارت آرژانتین با ایران می تواند به یک میلیارد و دویست میلیون دلار آمریکا بالغ شود.

لازم به یادآوری است در سال ١٩٩٢ سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس هدف یک انفجار تروریستی بود که از خود ٢٩ کشته و ٢٤٩ زخمی برجای گذاشت و دو سال بعد، در سال ١٩٩٤ مرکز همیاری یهودیان در پایتخت آرژانتین صحنۀ اقدام تروریستی دیگری بود که به مراتب از انفجار در سفارت اسرائیل شدید تر بود و به کشته شدن٨٥ تن و زخمی شدن ٣٠٠ نفر دیگر منجرشد.

بنا بر گزارش «پرفیل»، پیشنهاد دولت آرژانتین به جمهوری اسلامی در گفتگوهای دو ماه پیش وزیر خارجۀ آرژانتین با بشار اسد، رئیس جمهوری، و ولید معلم، وزیر خارجۀ سوریه، مطرح شده و به وسیلۀ علی اکبر صالحی، وزیر خارجۀ ایران، به محمود احمدی نژاد، ابلاغ شده است.

بر اساس این گزارش، انتشار این گزارشخشم و اعتراض یهودیان آرژانتین و نیز مقامات دولت اسرائیل را برانگیخته است. (آرژانتین بزرگترین جمعیت یهودیان آمریکای لاتین را در خود جای داده است.)

روزنامۀ اسرائیلی «ها آرتض» نیز در این ارتباط نوشته است : هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجۀ آرژانتین، که مستقیماً در رسیدگی به این پرونده نقشی ایفا می کند، در مورد گزارش «پروفیل» اظهار نظری نکرده است. این روزنامه ضمن اشاره به سکوت وزیر خارجۀ آرژانتین یادآوری می کند که هکتور تیمرمن در روز ١٧ ماه مارس، در سالگرد انفجار در سفارت اسرائیل، تأکید کرده بود که عزم جزم کرده است تا عدالت در این ماجرا اجرا شود.

گفتنی است دادگستری آرژانتین مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات، احمد وحیدی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه و همچنین محسن رضائی فرمانده وقت سپاه پاسداران، را به دست داشتن در این انفجارها متهم و دستور جلب آنان را صادر کرده است.

همچنین سایت «بازتاب»، نزدیک به محسن رضائی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به خبر نشریۀ آرژانتینی نوشت اگر خبر "پروفیل" صحت داشته باشد دو موضوع در این میان حائز اهمیت است.

از نظر بازتاب این گزارش در صورت درستی و صحت آن در درجۀ اول از آن نظر اهمیت دارد که نشان می دهد که "مقامات آرژانتین به واقعیت پی برده و سعی می کنند بیش از این خود را ملعبۀ به نوشتۀ بازتاب صهیونیست ها نسازند و در درجۀ دوم از آن نظر مهم است که نشان می دهد تحریم ها علیه ایران مؤثر نبوده و صهیونیست ها می خواهند با نشر این چنین خبرهائی فاز جدید مقابله با ایران را آغاز کنند."

سامانه خبری «خبر آنلاین» نیز نوشته است "رژیم صهیونیستی از آرژانتین خواست در مورد گزارش‌هایی توضیح دهد که بر اساس آن‌ها این کشور به ایران پیشنهاد داده در صورت بهبود روابط تجاری، آرژانتین تحقیق در مورد دو بمب‌گذاری را متوقف خواهد کرد. "

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از بخش انگلیسی «بی.بی.سی.»، در پیام های دیپلماتیک گفته شده آرژانتین بیش از این علاقه‌مند به پیگیری و حل دو بمب‌گذاری نیست، اما در عوض بهبود روابط اقتصادی با ایران را پیشنهاد می‌دهد.

هنوز مقامات سه کشور ایران، سوریه و آرژانتین، پیرامون آخرین رخدادهای بعد از گزارش پروفیل، اظهار نظری نکرده اند.

جرس

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter