English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

گزارش کامل از وقایع 13 فروردین در تبریز و ارومیه؛ اسامی جدید از بازداشتیها+ فیلم و تصاویر

آذوح: همانگونه که پیش بینی می گردید پیرو فراخوانهای متعدد صادر شده از سوی تشکلات و جمعیتهای مختلف آذربایجانی جمع کثیری از مردم در تجمعات روز 13 فروردین در شهرهای مختلف آذربایجان حاضر گردیدند.

فشارهای نیروهای امنیتی به فعالین سیاسی آذربایجانی جهت عدم حضور در این مراسمات در هفته های اخیر شدت بیشتری به خود گرفته و در چندین مورد موجب بازداشت چندین ساعته فعالین شده است. در شهر قوشاچای(میاندوآب) بهبود قلیزاده، فعال شناحته شده ی آذربایجانی عصر روز 12 فروردین توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیده است. هنوز از وضعیت ایشان خبری در دست نیست.

با شروع روز 13 فروردین 1390 گزارشات رسیده از جو امنیتی شدید در شهرهای مختلف آذربایجان به خصوص دو شهر ارومیه و تبریز خبر دادند. در تبریز با نزدیکتر شدن به ساعت آغاز تجمع، 15.30، جمعیت کثیری در اطراف میدان آذربایجان حاضر و به تدریج به سردادن شعارهای خود پرداختند. در ارومیه نیز پارک ائللرباغی مملو از ساکنین شهر و فعالین سیاسی آذربایجانی به صحنه ی زدوخورد با نیروهای امنیتی مبدل گشت.

در تبریز با آغاز درگیرها در اطراف میدان آذربایجان تبریز دهها تن دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل گردیده اند. گزارشات تاییدشده از ضرب و شتم گسترده ی حاضرین در میدان آذربایجان و به خصوص زنان خبر داده اند. ماشینهای آبپاش نیز در برخی لحظات تجمعات صورت گرفته را با پاشیدن آب متفرق نموده اند.

نيروهاي گارد ويژه به همراه نيروهاي وظيفه و كادر به تظاهركنندگان ضلع شمالي كه "شعار هاي ياشاسين آزربايجان و سدلري سينديراق، اورمو گولون دولدوراق" را سر داده بودند حمله ور شدند. لازم به ذكر است بنا به گفته حاضرين در اين تجمعات حدود 20 نفر هم زخمي شده اند كه حال 4 نفر از آنها وخيم مي باشد. مامورين نيروي انتظامي بدون توجه به حال افراد زخمي شده آنها را به مكان نامعلومي انتقال داده اند. در اقدامي ديگر نيروهاي بسيجي با هجوم به چادر ها و مردم عادي باعث ايجاد رعب و وحشت در ميان خانواده ها شده اند. نيروی انتظامي نيز بدون توجه به خانواده ها افرادي كه لباس يا نشانه قرمز رنگ دارند دستگير مي كنند. در عین حال گزارش می شود که سرنشینان اتومبیل هایی که از شهرستان ها وارد میدان آذربایجان تبریز شده بودند توسط مامورین مورد بازخواست قرار گرفته و کارت ماشین آنها توقیف می شود.

تجمع اعتراضي اورميه نیز با كمي تاخير و با سر دادن شعارهاي ملي شروع شده است. اطلاعات اوليه از دستگيري يكي از فعالين به نام سعيد خضرلو ملبس به لباس قرمز رنگ با آرم بوزقورد حكايت مي كند. موج تهاجم به مردم از طرف ماموران و لباس شخصي بسيار گسترده مي باشد. نيروهاي ضد شورش مردم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

در حالی که گزارش شاهدان عینی از بازداشت نزدیک به 80 تن از حاضرین در مراسم برگزار شده در میان آذربایجان تبریز می دهند آخرین اسامی به دست آمده از بازداشت شدگان حوادث 13فروردین به شرح زیر است:

تبریز: رسول رضوي،

داوود شيري،

صمد كريمي،

حسن خويي،

حبيب پور ولي،

حسین عبدالهی،

علی باباپور،

حامد حسینی،

جلیل علمدار میلانی،

حجت مختارزاده،

علی سلیمی(از ساکنین شهرستان بستان آباد)،

کاضم واحدی(از ساکنین شهرستان بستان آباد)،

سعید سیامی(از ساکنین شهرستان بستان آباد)،

ارومیه: سعید خضرلو،

هنوز از اسامی دیگر بازداشتیها و مکان نگهداری آنان خبر موثقی به دست نیامده است.

ویدیوهایی از این مراسم در میدان آذربایجان تبریز را از لینکهای زیر مشاهده فرمایید:

http://www.youtube.com/watch?v=4uNSTUvaWds

http://www.youtube.com/watch?v=4uO9bSDDeI4

http://www.4shared.com/video/LdA-zYlE/MVI_4231.html

آذوح

 

 

 

 

 

 

 

 

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter