English            Latin   

برای دریافت مطالب جدید به این آدرس www.azoh.net  مراجعه فرمایید

Yeni Adresimiz www.azoh.net

New Address www.azoh.net 

گفتنی است این سایت آرشیو مطالب منتشر شده از اسفند 89 تا دی 92 و همچنین از مهر 94 تا شهریور 95 را شامل می شود
 

انتقاد مصباح يزدی از شورای عالی انقلاب فرهنگی: مسؤولان در بحث اسلامی شدن علوم انسانی کم کاری دارند

آذوح: رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در همايش ملی مبانی فلسفی علوم انسانی گفت : اين همايش اقدامی عملی در راستای تحقق بخشيدن به منويات مقام معظم رهبری پيرامون اسلامی شدن علوم انسانی و تحول در علوم اسلامی است.

وی ادامه داد: انتخاب مبانی فلسفی برای تحول در علوم انسانی يک شروع منطقی است که بعد از فهم صحيح اين مسير بايد راه های عملياتی شدن اين مباحث در يک طرح اجرايی در نظر گرفته شود. اين استاد حوزه علميه قم بيان کرد: تهيه يک نقشه اجرايی که دارای قابليت های عملياتی است بسيار پر اهميت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: دانشگاه‌ها از عهده اسلامی شدن علوم انسانی برنمی‌آيند زيرا معلومات آنها منحصر در علوم غربی است.

آيت الله مصباح يزدی اظهار داشت: کسانی می توانند در فرايند تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن آن نقش موثری داشته باشند که در کنار آشنايی کافی با علوم اسلامی با تاريخچه، نظريات و نظريه های علوم انسانی هم آشنا باشند.

وی اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه‌های علميه اين احساس نياز پديد آمد که طلاب با علوم انسانی آشنا شوند و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با اين هدف تاسيس شد.

وی گفت: در کنار کارهای علمی در راستای اسلامی کردن علوم انسانی بايد کار فرهنگی مناسب هم انجام شود تا ضرورت تحول در علوم انسانی و ضرورت استفاده از فرهنگ اسلامی در جامعه تثبيت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بسياری از اساتيد دانشگاهی به مساله بازسازی علوم انسانی اعتقادی ندارند و يا آن را در دسته مسائل درجه دوم قرار می دهند.

آيت الله مصباح يزدی با اشاره به اينکه مسؤولان در بحث اسلامی شدن علوم انسانی کم کاری دارند، گفت: بايد با توکل به خداوند و اميد به وعده های الهی در اين مسير حرکت کنيم.

وی با اشاره به سرعت تحولات علمی جوانان ايران در مساله هسته ای و اختراعات و اکتشافات علمی، گفت: پيش بينی اين تحولات برای کسی امکان پذير نبود اما به همت جوانان و ياری خداوند امروز شاهد عزت ايران اسلامی هستيم.

آيت الله مصباح يزدی با بيان اينکه اسلامی شدن علوم انسانی ممکن و قابل تحقق است، گفت: امروز اساتيد بسيار ارزشمندی در رشته های علوم تجربی و انسانی وجود دارند که بايد از آنها استفاده شود.

وی با انتقاد از کارکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی بيان داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بيشتر وقتش صرف تعيين فلان رييس دانشگاه می‌شود و اگر بر اثر فشار افکار عمومی، طرحی در اين شورا مورد مطالعه قرار گيرد تنها بر روی سياهه کاغذ باقی می‌ماند.

اين استاد برجسته حوزه علميه قم اظهار کرد: ضروری است تا افکار مسؤولان و اساتيد دانشگاهی را با تبادل علمی همگرا کنيم.

ايلنا

Share/Save/Bookmark
 
آدرسهای ما - Follow us

YouTube

 -----

Facebook

----- 

Twitter